مزیت رقابتی کسب‌وکار

مزیت رقابتی یک کسب‌وکار چیست؟

 مزیت رقابتی کسب‌وکار همان چیزی است که باعث بقا و موفقیت شما در بازار می‌شود. آنچه که شما را متمایز می‌کند و مشتریان را به سمت شما می‌کشاند. اما دقیقاً به چه معنا است و چگونه برای هر کسب‌وکاری شناسایی می‌شود؟

در این مقاله مزیت رقابت در یک کسب‌وکار و همچنین اصول یک رقابت صحیح و کارآمد را بررسی خواهیم کرد.

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی همان ویژگی ای است که باعث می‌شود مشتری کسب‌وکار شما را از میان دیگران انتخاب کند. گسترش و توسعهٔ این ویژگی، باعث می‌شود کسب‌وکارها موفق به رشدی فراتر از انتظار خود دست یابند.

مزیت رقابتی می‌تواند تجربه کاربردی باشد؛ این به معنای ارائهٔ محصول باکیفیت‌تر با قیمت مناسب و یا عوامل دیگر کسب‌وکار مثل خدمات مشتری و پشتیبانی است.

مثال‌هایی از مزیت رقابتی:

مزیت رقابتی کسب‌وکارمزیت رقابتی یک کسب‌وکار در حال بقا را از یک کسب‌وکار در حال پیشرفت جدا می‌کند. اما منبع آن برای هر صنعت و کسب‌وکاری متفاوت است.

مثال‌هایی رایج از مزیت رقابتی:

  • تیمی از افراد ماهر
  • دسترسی به تکنولوژی یا روش‌های تولید منحصربه‌فرد و نوین 
  • محصولی که هیچ شخص دیگری نمی‌تواند ارائه دهد
  • توانایی تولید با هزینه پایین و فروش با قیمت مناسب
  • اعتبار برند

ممکن است شما با محصولی منحصربه‌فرد وارد بازار شوید اما طولی نمی‌کشد که رقبا هم دست‌به‌کار شوند و به شما برسند. در این زمان‌ها باید به سراغ مزیت رقابتی خود بروید. مثلاً در صنعت غذایی که شرکت‌ها و برندهای زیادی وجود دارند اعتبار برند قوی‌ترین مزیت رقابتی است.

چگونه مزیت رقابتی کسب‌وکار خود را شناسایی کنیم؟

شما چه چیزی را ارائه می‌کنید که هیچ یک از رقبا نمی‌توانند ارائه کنند؟

برای شناسایی مزیت رقابتی خود باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • چگونه برای مشتریان سود یا ارزش خلق می‌کنید؟
  • بازار و مخاطب هدف خود را پیدا کنید.
  • چه کسی محصول شما یا مشابه آن را ارائه می‌کند؟

مزیت رقابتی شما در خلق سود یا ارزش برای مشتری به شیوه‌ای که هیچ‌کس نمی‌تواند نهفته است.

البته شما ممکن است چند مزیت رقابتی داشته باشید؛ مزیتی که از آن برای بازاریابی استفاده می‌کنید باید بیشترین پتانسیل و تمایز را داشته باشد.

چه زمانی کسب‌وکار مزیت رقابتی ثابت خود را پیدا کرده است؟

مزیت رقابتی کسب‌وکارمزیت رقابتی ثابت هنگامی به‌دست‌ خواهد آمد که کسب‌وکار به هر یک از موارد زیر دست بافته باشد:

  • مدیریت هزینه
  • خلق ارزش با قیمتی پایین‌تر از رقبا
  • تمایز محصول
  • ارائه محصول و خدمات بهتر یا منحصربه‌فرد
  • شناسایی و تمرکز بر یک بازار، به‌گونه‌ای که هیچ کسب‌وکار دیگری انجام نداده است.

 

استراتژی‌های رایج برای دستیابی به مزیت رقابتی چیست؟

یک کسب‌وکار ممکن است مزیت رقابتی خود را با افزایش قیمت و در نتیجه افزایش حاشیه سود به دست آورد. این امر ممکن است کاملاً خلاف معیار مدیریت هزینه‌ها به نظر آید اما با افزایش قیمت، شرکت می‌تواند به‌عنوان یک برند لوکس شناخته شود و حالتی انحصاری به خود بگیرد. البته باید توجه کرد که محصول یا خدمات باید ارزش قیمت را داشته باشد.

یک استراتژی موثر دیگر استفاده از تکنولوژی در فرآیندهای کسب‌وکار یا به عبارتی توسعه ی زیرساخت فناوری اطلاعات است. به‌خصوص اگر رقبای شما هنوز به انجام آن فکر نکرده‌اند. این اقدام باید به‌گونه‌ای انجام شود که برای رقبایتان ناممکن یا دشوار باشد. همچنین به‌صرفه جویی در زمان و هزینه و نیروی انسانی کمک کند. از این مورد به استراتژی بعدی یعنی ارائهٔ محصول یا خدماتی باکیفیت بسیار بالا و مشتری‌پسند به‌گونه‌ای که هیچ کسب‌وکار دیگری توان رقابت نداشته باشد میتوان اشاره کرد. پیاده‌سازی زیرساخت فنی به مشتری‌ها برای داشتن تجربه‌ای بهتر کمک می‌کند.

در نهایت باید بگوییم که مزیت رقابتی برای هر کسب‌وکاری از هر نوعی حیاتی است و در نقطه‌ای از کسب‌وکار به آن نیاز پیدا خواهید کرد. شاید در آغاز نیاز به آن را حس نکنید، اما ورود به بازار و رقابت با کسب‌وکارهای نام‌آور زمانی است که به حیاتی بودن آن پی می‌برید.

بنابراین اگر به فکر توسعه یا حتی شروع کسب‌وکار خود به‌صورت اصولی هستید می‌توانید نگاهی به خدمات مشاوره کسب‌وکار ما بیندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *