کسب و کار

چگونه کسب و کار خود را راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک کسب و کار یکی از هیجان انگیز‌ترین و رضایت بخش‌ترین تجربه‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. اما این تجربه چگونه شروع می‌شود؟ راه‌های زیادی برای شروع کسب و کارتان وجود دارد اما نیاز است که درباره‌ی ایده کسب و کار خود فکر کنید و زمان و سرمایه‌ای که در اختیار دارید را قبل از گرفتن هر تصمیمی در نظر بگیرید. در این مقاله درباره هشت قدمی که شانس موفقیت شما در مسیر راه اندازی کسب و کار را افزایش می‌دهد صحبت خواهیم کرد.

قدم اول: ذهنیت درستی داشته باشید.

مردم معمولا درباره‌ی موفقیت‌های یک شبه می‌شنوند چرا که بهترین سرتیتر‌های اخبار را می‌سازند. با این حال هیچ وقت به این سادگی نیست. آن‌ها سال‌های طولانی رویا پردازی، تحقیق و توسعه‌ی ایده‌ها و شکست‌های قبل از افتتاحیه‌ی بزرگ را نمی‌بینند. به همین دلیل به یاد داشته باشید که روی مسیر کسب و کار خودتان تمرکز کنید و میزان موفقیت خود را با موفقیت دیگران اندازه گیری نکنید.

مقاومت کلید موفقیت است.

صاحبان کسب و کار جدید معمولا در ابتدای راه از انگیزه‌ی خود انرژی می‌گیرند اما با کمرنگ شدن این انگیزه درمانده می‌شوند. به این دلیل مهم است عادات و روتین‌هایی برای انرژی گرفتن در زمانی که انگیزه‌ای ندارید داشته باشید.

قدم بعدی را بردارید.

بعضی از صاحبان کسب و کار بدون برنامه‌ی قبلی کار خود  را شروع می‌کنند. برخی دیگر مدام شروع کار را به بهانه برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل به تعویق می‌اندازند. شاید شما ترکیبی از هر دو باشید. بهترین راه برای رسیدن به اهداف کاری یا شخصی، نوشتن تمامی اقدامات لازم برای رسیدن به آن‌ها است. سپس این اقدامات را براساس اولویت مرتب کرده و شروع به انجام آن‌ها کنید. برخی از آن‌ها ممکن است در دقایقی انجام شوند در حالی که برخی دیگر زمان بیشتری نیاز دارند. نکته اصلی این است که کار را شروع کنید و قدم بعدی را بردارید.

 قدم دوم: درباره ایده کسب و کارتان تحقیق کنید.

اکثر توصیه‌های کسب و کار درباره کسب درآمد از آنچه به آن علاقه دارید می‌گویند اما دو نکته‌ی مهم را نباید فراموش کرد: ایده شما هم باید سودآور باشد و هم اینکه چیزی باشد که شما در آن مهارت دارید. مثلا ممکن است به موسیقی علاقه داشته باشید اما اگر خواننده یا نوازنده خوبی نباشید، ایده کسب و کار شما چقدر قابل اجرا خواهد بود؟ یا ممکن است به ساختن صابون علاقه داشته باشید و یک مغازه صابون دست‌ساز در شهر کوچکتان باز کنید در حالی که سه فروشگاه نزدیک دیگر همین محصول را ارائه می‌دهند اما به دست آوردن سهمی از بازار در حالی که محصول مشابه سه فروشگاه نزدیک دیگر را ارائه می‌دهید، کار ساده ای نیست.

اگر ایده‌ی واضحی از زمینه فعالیت کسب و کارتان ندارید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • به انجام چه کاری علاقه دارید؟
  • از انجام چه کاری نفرت دارید؟
  • آیا می‌توانید راه حلی برای آسان‌تر نمودن این کار‌ها پیدا کنید؟

این سوالات می‌تواند شما را به سمت ایده کسب و کارتان هدایت کند. اگر ایده ای در ذهن دارید این سوالات می‌تواند به شما در توسعه‌ی آن‌ها کمک کنند. وقتی که ایده ای به دست آوردید آن را از نظر میزان علاقه خود و سود دهی آن بررسی کنید.

ایده کسب و کار شما نباید لزوما کاملا منحصر به فرد یا محصولی انقلابی باشد. می‌توانید یک محصول موجود را در نظر بگیرید و آن را تغییر داده یا بهبود ببخشید.

 قدم سوم: رقبا و بازار را بشناسید.

بیشتر کارآفرینان زمان زیادی را صرف محصول خود و توسعه آن می‌کنند و وقت کمی به شناخت رقبای خود اختصاص می‌دهند. اگر بخواهید به دنبال سرمایه گذار برای ایده خود بگردید، شرکا یا سرمایه گذاران بالقوه تمایل دارند که بدانند: چه چیزی شما یا ایده کسب و کارتان را متمایز می‌کند؟ اگر تحقیقات بازار نشان می‌دهد که بازار محصول یا خدمات پیشنهادی شما در منطقه تان اشباع شده است، راهی برای منحصر به فرد کردن محصولتان پیدا کنید. برای مثال خدمات نظافتی را درنظر بگیرید؛ به جای انجام تمام امور نظافتی ممکن است بخواهید فقط نظافت منزل یا مغازه‌ها را انجام دهید.

تحقیقات اولیه بازاریابی

 اولین مرحله برای بررسی رقبا، انجام تحقیقات اولیه است که مستلزم دریافت مستقیم اطلاعات از مشتریان بالقوه و عدم اعتماد به دانش و اطلاعات و قبلی است. می‌توانید از پرسشنامه، نظر سنجی یا مصاحبه برای فهمیدن خواسته‌های مشتریان استفاده کنید.

تحقیقات ثانویه

 هنگام انجام تحقیقات ثانویه از منابع اطلاعاتی مانند داده‌های سرشماری برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنید. این اطلاعات مطالعه، تدوین و تحلیل شده‌اند تا شما از آنها استفاده کنید اما ممکن است مانند اطلاعات به دست آمده در تحقیقات اولیه دقیق نباشند.

جهت مشاهده خدمات ما در رابطه با تحقیقات بازار کلیک کنید.

قدم چهارم: طرح کسب و کارتان را تهیه کنید.

بازاریابیطرح کسب و کار مانند یک نقشه‌ی راه برای راه اندازی یک کسب و کار جدید است. این طرح، درک ایده کسب و کارتان را برای سرمایه گذاران بالقوه، موسسات مالی ،مسئولان بازاریابی و مدیران شرکت‌ها آسان تر می‌کند. حتی اگر قصد استفاده از سرمایه خودتان را دارید، طرح کسب و کار می‌تواند ایده شما را واضح تر کرده و مشکلات آن را برای شما نمایان کند. یک طرح کسب و کار خوب شامل بخش‌های زیر است:

خلاصه‌ی مدیریتی

 خلاصه‌ی مدیریتی باید اولین مورد در طرح کسب و کار باشد اما در آخر نوشته شود. این بخش ایده‌ی پیشنهادی، اهداف کسب و کار و نحوه‌ی رسیدن به آن‌ها را توصیف می‌کند.

شرح کسب و کار

این بخش توضیح می‌دهد که محصول یا خدمات شما چه مشکلی را حل می‌کند و چرا کسب و کار شما یا ایده تان بهترین است. به عنوان مثال اگر پیش زمینه‌ای در زمینه مهندسی مولکولی دارید و از آن برای تولید نوع جدیدی از پوشاک ورزشی استفاده کرده‌اید، شما مهارت‌های مناسبی برای فراهم کردن بهترین جنس و کیفیت دارید.

بررسی اجمالی بازار

 این بخش از طرح کسب و کار توضیح می‌دهد که موقعیت یک کسب و کار در بازار و در مقابل رقیبانش چگونه است. تحقیقات بازار باید شامل بازار هدف، بررسی بخش‌های مختلف بازار که می‌تواند برای شما مناسب باشد، اندازه‌ی بازار، میزان رشد بازار و روند آن و ارزیابی محیط رقابتی باشد.

ماموریت و چشم انداز

این بخش باید شامل خلاصه ای از بیانیه ماموریت،بازاریابی، اهداف کسب و کار و نحوه رسیدن به آن‌ها باشد. این اهداف باید دقیق، قابل اندازه گیری، عملیات محور، واقع گرایانه و دارای محدودیت زمانی باشند.

ساختار سازمانی کسب و کار 

درباره نوع کسب وکاری که می‌خواهید داشته باشید بنویسید. استراتژی مدیریت ریسک شما چیست؟ چه کسی افراد تیم مدیریت را انتخاب می‌کند و حدود اختیارات و شرح وظایف آن‌ها چگونه است؟ این افراد باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ آیا کسب و کار شما دارای مالکیت اختصاصی است یا شراکتی؟

محصولات یا خدمات

این بخش نحوه‌ی عملکرد کسب و کار شما را توصیف خواهد کرد و شامل توصیف محصولاتی که در هنگام شروع کسب و کار ارائه می‌دهید، مقایسه‌ی آن ها با محصولات مشابه و رقبا، قیمت آن،بازاریابی، تولید کننده آن( خود شما یا شخص دیگر)، مقدار مواد اولیه مورد نیاز و هزینه‌ی آن‌ها است.

برنامه‌ی بازاریابی

 برنامه‌ی بازاریابی ویژگی‌های محصول شما را بیان می‌کند. برنامه‌ی بازاریابی خلاصه ای از تحلیل سوات و بررسی رقبا را ارائه می دهد. همچنین درباره‌ی چگونگی بازاریابی محصول، هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید و مدت زمان کمپین‌های تبلیغاتی توضیح می‌دهد.

برنامه‌ی مالی

 برنامه‌ی مالی احتمالا بخش اصلی طرح کسب و کار است چرا که بدون سرمایه، کسب و کار پیشرفتی نمی‌کند. یک بودجه‌ی پیشنهادی به همراه صورت مالی پیش بینی شده شامل صورت درآمد، ترازنامه‌ی مالی و صورت جریان نقدی در برنامه‌ی مالی خود داشته باشید. معمولا صورت مالی پیش بینی شده برای ۵ سال آینده قابل قبول است. همچنین اگر به دنبال جذب سرمایه گذار برای ایده ی خود هستید، درخواست خود را باید در این بخش بیان کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر تدوین طرح تجاری مراجعه نمایید.

قدم پنجم: ساختار سازمانی کسب و کار خود را انتخاب کنید.

هنگام انتخاب ساختار سازمانی کسب و کارتان باید در نظر داشته باشید که هر گزینه چگونه بر روی میزان مالیات، امور روزانه‌ی کسب و کار تاثیر گذاشته و دارایی شخصی شما چقدر در خطر است.

شرکت با مسئولیت محدود

 این ساختار مسئولیت شخصی شما در قبال بدهی‌های کسب و کار را محدود می‌کند. یک یا چند شخص حقوقی یا حقیقی می‌توانند صاحب این نوع شرکت باشند.

مشارکتی

 در این نوع ساختار کسب و کار بیش از یک نفر سرمایه‌گذار وجود دارد و تمام آن‌ها در سود و زیان و بدهی‌های شرکت سهم خواهند داشت.

مالکیت انحصاری

 اگر می‌خواهید یک کسب و کار شخصی راه اندازی کنید مالکیت انحصاری ساختار مناسبی است. شرکت و صاحب آن در فرایند‌های مالیاتی و قانونی یکسان هستند. صاحب کسب و کار مسئولیت مطلق آن را دارد؛ پس اگر کسب و کار شکست بخورد، صاحب آن در قبال تمام مسائل مالی و بدهی‌ها مسئول است.

شرکت

ساختار سازمانی شرکتی مانند مسئولیت محدود، مسئولیت شما را در قبال بدهی‌های شرکت کاهش می‌دهد. شرکت‌ها به دو کلاس C و S تقسیم می‌شوند. شرکت S نیازی به پرداخت مالیات دوگانه ندارد؛ زیرا نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد در سود شرکت نیست و سهامداران مالیات بر درآمد خود را به ازای سودی که از هر سهم دریافت کرده‌اند پرداخت می‌کنند. این ساختار برای کسب و کار‌های کوچک مناسب است. شرکت‌های C از نظر قانونی دارای چند مالک هستند و بر درآمد آن‌ها باید مالیات پرداخت شود. این نوع شرکت برای کسب و کارهای بزرگ یا استارتاپ‌ها که به دنبال جذب سرمایه‌ی بالا هستند، مناسب است.

قدم ششم: مجوز‌های لازم برای راه اندازی کسب و کارتان را دریافت کنید.

مسائل قانونی زیادی وجود دارند که هنگام راه اندازی کسب و کارتان باید به آن‌ها توجه کنید. موارد زیر موارد اصلی است که می‌تواند در این امر به شما کمک کند:

  • نام کسب و کارتان را انتخاب کنید. نام کسب و کار باید به یاد ماندنی و آسان باشد. در صورت داشتن وب سایت، نام دامنه با نام کسب وکار باید یکسان باشد. بهتر است که نام کسب و کار تکراری و به خصوص مشابه رقبا نباشد.
  • برای دریافت مجوز‌های قانونی و ثبت شرکت اقدام کنید.
  • یک حساب بانکی با شخصیت حقوقی افتتاح نمایید.
  • یک حسابدار استخدام کنید و نرم افزار حسابداری مناسب خود را پیدا کنید. در صورتی که که محصولی را می فروشید، نرم افزار حسابداری نیاز به قابلیت ثبت و اطلاع رسانی به شما درباره‌ی موجودی دارد. همچنین باید قابلیت پیگیری تعداد سفارشات، قیمت‌ها و تهیه‌ی صورت مالی باشد.

قدم هفتم: منابع مالی را مشخص کنید.

راه‌های زیادی برای تامین منابع مالی کسب و کار وجود دارد. برخی از آن‌ها زمان و هزینه‌ی زیادی می‌طلبند در حالی که برخی دیگر آسان‌تر هستند. راه‌های تامین منابع مالی سرمایه گذاری برای کسب و کار به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می شوند.

منابع مالی داخلی:

پس انداز شخصی، کردیت کارت و کمک‌های مالی خانواده و دوستان

اگر از سرمایه شخصیتان استفاده کنید، در صورت شکست کسب و کار زیان بزرگی به شما خواهد رسید. اگر خانواده و اطرافیانتان در کسب و کار شما سرمایه گذاری کنند، ممکن است در آینده روی روابط شما با آن ها تاثیر بگذارد. صاحبان کسب و کاری که به دنبال مدیریت این ریسک ها هستند از منابع خارجی استفاده میکنند.

منابع خارجی:

وام کار آفرینی، وام تجاری، اعتبار موسسات مالی تجاری

کسب و کار‌های کوچک ممکن است مجبور به استفاده از هر دو روش بشوند. مقدار سرمایه لازم و مدت زمانی که برای بازپرداخت آن نیاز است و همچنین مقدار ریسکی که برایتان معقول است را در نظر بگیرید. مهم نیست از کدام منبع مالی استفاده می‌کنید به هر حال باید به فکر سود دهی باشید؛ داشتن سود خالص بالا بهتر از داشتن درآمد بالا با سود خالص پایین است.

قدم هشتم: برای کسب و کارتان بازاریابی کنید.

بسیاری از صاحبان کسب و کار هزینه‌ی زیادی را صرف خلق و تولید محصولشان می‌کنند به طوری که تا زمان افتتاح کسب و کار بودجه ای برای بازاریابی باقی نمی‌ماند. 

حتی اگر در زمینه‌های صنعتی فعالیت می‌کنید، نیاز به حضور و بازاریابی در فضای مجازی دارید. می‌توانید یک وبسایت اطلاعاتی ساده یا یک فروشگاه آنلاین برای فروش اینترنتی محصولات خودتان داشته باشید.

بعد از راه اندازی وبسایت روی بهینه سازی موتور‌های جستجو(SEO) تمرکز کنید. با این کار هنگامی که مشتری‌های بالقوه کلمه کلیدی خاصی مربوط به محصول شما را جستجو می‌کنند، موتور جستجو آن‌ها را به وبسایت شما هدایت می‌کند. سئو راهکاری بلند مدت است، پس انتظار تعداد فراوانی بازدید کننده در مدت زمان کم نداشته باشید حتی اگر تمامی کلمات کلیدی درست را انتخاب کرده‌اید.

محتوای دیجیتال مناسب کسب و کارتان در وبسایت تولید کنید. با این کار مشتریان شما پاسخ سوالات خود را راحت تر پیدا می‌کنند. ایده‌های بازاریابی محتوا شامل ساخت ویدیو، نظرات مشتریان، عکس و هر گونه محتوا مربوط به محصولتان است. بازاریابی محتوا یکی از امور مهم روزانه‌ی کسب و کارتان به همراه تولید محتوا در شبکه‌های مجازی است.

لزوما نیازی نیست که در تمامی شبکه‌های مجازی حضور داشته باشید؛ اما حضور در شبکه‌های پرطرفدار مثل فیسبوک و اینستاگرام که قابلیت فروش مستقیم کالا از آن‌ها وجود دارد ضروری است.

جهت آشنایی بیشتر خدمات ما به مشاوره کسب و کار مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *