مشاور کسب و کار

پنج مزیت استفاده از مشاور کسب و کار

مشاور کسب و کاراستخدام یک مشاور کسب و کار برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود و یک دارایی برای رشد کسب و کار به حساب می‌آید که با داشتن آن، بار بزرگی از دوش صاحبان کسب و کار برداشته می‌شود.

امروزه صاحبان کسب و کارهای کوچک یا متوسط متحمل فشارهای زیادی هستند. شروع، ادامه و یادگیری مدیریت یک کسب و کار به اندازه‌ی کافی دشوار است، اما علاوه بر آن، مدیران معمولاً نقش حسابدار، مدیر منابع انسانی، مدیر فروش، متخصص بازاریابی و بسیاری از افراد دیگر را نیز در کسب و کار خود ایفا می‌کنند. با تمام این مشغله‌ها، صاحبان کسب و کارهای کوچک عموما به‌سرعت انرژی و توانایی روحی و فیزیکی خود را از دست می‌دهند. در واقع نداشتن مشاور کسب و کار، زمان و توانایی انجام همه‌ی کارها همیشه یکی از نگرانی‌های این افراد است.

مشاوران کسب و کار در زمینه‌های مختلف مانند استراتژی و مدیریت، برنامه‌ی عملیاتی، منابع انسانی، مدیریت مالی، فرصت‌های جذب سرمایه، فنی، فروش و بازاریابی می‌توانند دیدگاه‌های تخصصی را برای هدایت یک کسب و کار ارائه دهند.

مشاور کسب و کارمزایای استفاده از مشاور کسب و کار

مشاوران در زمینه‌ی کسب و کار به‌طور مستقیم با صاحبان و مدیران برای تشخیص چالش‌ها، توصیه، مشاوره و  ارائه‌ی راه‌حل‌های کاربردی در ارتباط خواهند بود. شاید بتوان گفت مشاوران مانند پزشک‌ها هستند، آنها مشکل را پیدا کرده و نسخه‌ای برای تسکین درد می‌نویسند. 

مزایای استخدام مشاور استراتژی شامل مورد زیر است:

تخصص

دانش، مهارت‌های تخصصی و نفوذ مشاوران، ویژگی‌هایی‌اند که کار این افراد را برجسته و ارزشمند می‌سازند. دلیل این ارزشمندی هم این است که مشاوران با انواع کسب و کارها آشنا هستند، آنها آگاهی بیشتر و وسیع‌تری از روند بازارها، چالش‌های صنایع مختلف، تکنولوژی‌ها و فرایندهای جدید کارمندان دارند.

در واقع بر اساس تحقیقات دانشکده کسب و کار هاروارد، مشاوران کسب و کار نقش اساسی و چشمگیری در نوآوری و علوم نوپا در صنعت خود دارند.

صرفه‌جویی در هزینه

حضور مشاوران تنها برای خدماتی که ارائه می‌دهید الزامیست و این یعنی فقط در زمانی که به آنها نیاز دارید هزینه می‌کنید. این مورد می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌ها نسبت به استخدام یک کارمند تمام‌وقت برای انجام امور مشابه شود. همچنین مشاوران می‌توانند در زمینه‌های تولید، تامین بودجه، برنامه‌ریزی مالی و بخش‌هایی که بیش از نیاز و بدون صرفه برای آن هزینه می‌کنید را شناسایی و برای کاهش آنها راه‌حل ارائه دهند.

مشاور کسب و کارصرفه‌جویی در زمان

تجربه‌ی مشاوران به معنی آگاهی از بهترین راه‌حل‌ها برای انواع مشکلات موجود است. برای مثال، این افراد با بررسی فرآیند تولید میتوانند بخش‌های ناکارآمد و با بهره‌وری پایین را تشخیص دهند. خوشبختانه باید بگوییم که با حضور یک مشاور در کسب و کارتان، دیگر لازم نیست خودتان زمان ارزشمندتان را برای انجام و به نتیجه رساندن کارهایی که به‌راحتی توسط افراد دیگر قابل اجرا هستند هدر دهید. 

بی‌طرف بودن

مشاوران فاصله‌ مناسب از چالش‌های کسب و کار را رعایت می‌کنند. آنها بر خلاف صاحبان کسب و کار، وابستگی احساسی به نحوه‌ی اجرای کارها ندارند و راحت‌تر می‌توانند چالش‌ها و موانع را تشخیص داده و آنها برطرف کنند. 

بی‌طرفی مشاوران میتواند در کسب و کارهای خانوادگی نقش مهمی ایفا کند؛ هنگامی که تصمیمات ممکن است به‌صورت احساسی گرفته‌شده و تصمیم‌گیری بدون دخالت منطق انجام شود، حضور و دخالت مشاور می‌تواند مفید باشد.

شخصی‌سازی 

مشاور کسب و کارمشاوران برای تمام مشکلات یک راه‌حل ناب ارائه خواهند داد. ارزشمندی و امتیاز مشاوران کسب و کار این است که  قادر به درک و استدلال  هر کسب و کار و اهداف آن به‌صورت منحصر به فرد بوده و قدرت خلق استراتژی مناسب  برای چالش‌های خاص هر کسب و کار را به‌صورت انحصاری دارا باشند.

این شخصی‌سازی و ارائه راهکار مناسب به این معناست که آنچه مشاوران کسب و کار به شما ارائه خواهند داد بسیار ارزشمندتر، مفیدتر و البته موثرتر خواهد بود. به‌طور مثال، مشاور مالی با بررسی صورت‌های مالی و میزان درآمد شما راهکار‌هایی برای کاهش برخی هزینه‌ها و انجام سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر ارائه می‌دهد.

 

در استفاده از خدمات مشاوره‌ی کسب و کار تردید نکنید

با وجود تمام مزایایی که استفاده از خدمات مشاوره‌ی کسب و کار به همراه دارد، برخی از صاحبان کسب و کار در این مورد محتاط هستند. این در حالی است که “لنس لیندن” (Lance Lindon)، متخصص روانشناسی کسب و کار، می‌گوید: «مشاوران ساعت ما را می‌گیرند تا به خودمان زمان را اعلام کنند.»

این به معنای آن است که برخی از صاحبان کسب و کار گمان می‌کنند هر آنچه از مشاوران خواهند شنید را خودشان از قبل می‌دانستند. برخی از صاحبان کسب و کار احتمالا به‌خاطر عدم تمایل و اعتماد کافی برای اشتراک اطلاعات و مشکلات کسب کارشان با یک غریبه از خدمات مشاوره استفاده نمی‌کنند.

اما هر دو نگرانی می‌تواند با انتخاب مشاور درست برطرف شده و حضور یک مشاور حرفه‌ای و آزموده که صاحب تجارب و تخصص باشد، می‌تواند منجر به تغییرات بزرگی در روند رشد کسب و کارتان شود.

مشاور کسب و کارانتخاب مشاور درست برای کسب و کار

شما باید مشاوری با سابقه درخشان و دارای یک کارنامه مطلوب را انتخاب کنید. بهتر است در این باره از بین مدیران یا صاحبان کسب و کارهای اطرافتان چنین فردی را پیدا کنید.

همچنین می‌توانید از طریق وب سایت یا شبکه‌های مجازی گزینه‌های مورد نظرتان برای مشاوره را بررسی و درباره آنها تحقیق کنید. مثلا بررسی کنید آنها برای چه کسانی کار کرده‌اند، چه تحصیلاتی دارند و چقدر سابقه کار دارند.

بررسی این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که مشاور مورد نظرتان یک متخصص واجد شرایط است که نتایج مطلوبی برای شما به ارمغان می‌آورد.

به‌عنوان مثال مشاور فنی شما نه تنها باید اطلاعات کافی از سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوط به کسب و کار شما را دارا باشد، بلکه باید از مهارت‌های ارتباطی مطلوبی در این زمینه برخوردار باشد.

مهارت‌های مورد نیاز برای مشاورین کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • توانایی جمع‌آوری، ترکیب و بررسی اطلاعات مربوط به یک کسب و کار
  • همکاری و همراهی برای موقعیت کارفرما
  • رازداری درباره نحوه عملیات و عملکرد کسب و کار 
  • سازگاری با میزان آمادگی کارفرما برای ایجاد تغییر و منابع در دسترس
  • توانایی بررسی محیط کاری کارفرما و سازگاری با آن

نکته مهم این است که مشاوران باید انگیزه و هدف شما از استخدام‌شان را درک کنند و کار مشاوره را به‌عنوان نوعی شراکت در نظر بگیرند. نکته مهم‌تر اینکه توسعه ابعاد این شراکت کلیدی برای صرفه‌جویی در زمان، هزینه و کاهش استرس و فشار برای صاحبان کسب و کار در راستای  هدایت به‌سمت موفقیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *