برنامه نویسان چگونه دنیای ما را تغییر دادند؟

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویسبرنامه نویس کسی است که یکی از مهمترین مشاغل را در حوزه کامپیوتر برعهده دارد. او با نوشتن کدهایی از جنس اعداد و حروف یک سری مفاهیم را به سیستم منتقل می کند تا در نهایت سیستم آن را اجرا نماید. بنابراین دارای حوزه ی کاری وسیعی است که برای تعریف آن محدوده ی مشخصی را نمی شود، نام برد. از طرفی هرچه تکنولوژی پیشرفت می کند حوزه ی کاری او نیز وسیع تر می شود و چنین می توان گفت که فعالیت های جدیدی وارد کار او می گردد. اگر بخواهیم نگاهی کلی به فعالیت هایی که برنامه نویس در آن ها نقش دارد بیاندازیم بهتر است بگوییم تمام موارد در اطراف شما که به نوعی رد پایی از فناوری هوشمند در آن وجود دارد، از زیر دست او گذشته است. می توانیم به بسیاری از اپلیکیشن هایی که در گوشی های شما است، اشاره کنیم یا به صفحات سایت های اینترنتی، دستگاه خودپرداز، سیستم های نوبت دهی و خیلی موارد دیگر. همه ی این ها برنامه نویسی شده اند تا بتوانند خدماتی را در اختیار ما قرار دهند.

تاثیر کار برنامه نویس بر آسایش ما

برنامه نویس با فعالیتی که دارد و در نهایت با خدماتی که ارائه می دهد به زندگی بهتر و آسایش و آرامش افراد کمک می کند. با یک مثال تاثیر کار او را بر زندگی روزمره مشخص می کنیم. به سال های قبل برگردید، زمانی که نه دستگاه خودپردازی بود و نه سایت های اینترنتی. قبل دستگاه های خودپرداز باید ساعت خود را برای اوایل صبح تنظیم می کردید تا برای انجام امور بانکی تا قبل از ساعت اداری به بانک مراجعه کنید. با آمدن خودپردازها این امکان به شما داده شد که در هر ساعت از شبانه روز که می خواستید برای عملیات بانکی به آن ها مراجعه کنید و کار خود را انجام دهید. می توان گفت با آمدن آن محدودیت زمانی از زندگی شما برداشته شد. اما اکنون چه؟ این راحتی صد برابر شده است. با کارهایی که این افراد از طریق برنامه نویسی و طراحی سایت ها انجام می دهند شما نه تنها از بند زمان رها شده اید حتی لازم نیست برای انجام کار خود از خانه خارج شوید. هر ساعت از شبانه روز حتی در روزهای تعطیل به راحتی می توانید از طریق سایت ها عملیات بانکی خود را انجام دهید. این تنها یک مثال کوچک در زمینه راحت تر شدن زندگی توسط برنامه نویسی بود.

برنامه نویس چگونه عمل می کند؟

حال که برنامه نویس تاثیر خیلی مهمی را بر روی زندگی انسان می گذارد کمی با کاری که انجام می دهد آشنا شویم. او با کدها سر و کار دارد. به این صورت بگوییم صفحه ای که در مرورگر خود باز می کنید بر پایه ی یک سری از کد ها که توسط او نوشته می شوند، عمل می کند تا شما را در رسیدن به هدف نهایی یاری کند. تمام برنامه هایی که در طی روز با آن ها کار می کنید به صورت دقیق برنامه نویسی شده اند. اگر چنین چیزی نبود و کدها به طور دقیق و منظم یکی پس از دیگری قرار نمی گرفتند هیچکدام از برنامه ها و سیستم ها قادر به کار کردن نبودند. با یک مثال ساده مفهوم را برای شما روشن می کنیم. برای مثال برای روشن کردن تلویزیون خود ابتدا لازم است آن را به برق بزنید بعد با کنترل آن را روشن کنید و کانال مورد علاقه خود را انتخاب کنید. حال فرض کنید بدون زدن دوشاخه به پریز برق می خواستید آن را روشن کنید. قطعا چنین چیزی امکان پذیر نبود. برنامه نویسی هم چنین مفهومی دارد. شرایطی را ایجاد می کند که عملیات مختلف دقیق و سر جای خود صورت گیرند و هدف نهایی بدون نقص انجام شود. آنچه گفته شد کاری است که توسط برنامه نویس انجام می گردد.

هدف از برنامه نویسی چیست؟

چرا برنامه نویس تلاش می کند چنین کدهایی را بنویسد؟ حال که اکثر انسان ها همراه خود سیستم های مختلفی را شبانه روز حمل می کنند خیلی حیف است که از آن نهایت استفاده را نبرند. برای اولین بار برنامه نویسی در سال ۱۸۸۳ اتفاق افتاد. زمانی که دانشمندی معروف به نام چارلز ببیج متوجه شد کامپیوتری که در اختیار دارد می تواند علاوه بر تحلیل های ریاضی کارهایی بیشتر را بر پایه ی الگوریتم های پیچیده انجام دهد. از آن پس افراد زیادی بر روی زبان برنامه نویسی کار کردند. ابتدا زبان بر پایه اعداد و ارقام بود، به مرور زمان افراد زیادی مدعی ایجاد زبان های متفاوتی شدند تا در نهایت به شکل زبان امروزی برنامه نویسی درآمد.

اهمیت برنامه نویس در دنیای امروزی

نمی خواهیم از اهمیت آن در گذشته چیزی کم کنیم اما امروزه بسیار بیشتر دارای اهمیت است. چرا؟ به دلیل اینکه امروزه کامپیوترهای غول پیکر کنار رفته اند و هر کدام از ما درون جیب یا کیف خود یک سیستم را با خود به هرجایی که می رویم، می بریم. با وجود خدماتی که در نتیجه ی این شغل ایجاد می گردند دیگر لازم نیست برای انجام کاری دچار نگرانی شویم. از طرفی انسان امروزی عادت کرده است حتی خرید خود را از سوپرمارکت به وسیله ی اپلیکیشن ها و سایت ها انجام دهد چه برسد به کارهای مرسوم تر که با وجود سایت ها و برنامه ها خیلی راحت تر می تواند انجام دهد. از طرفی افراد در کسب و کارهای مختلف این را می دانند. به همین دلیل رشد و موفقیت کار خود را در قدم برداشتن در این زمینه می بینند. در نتیجه امروزه کمتر کسب و کاری را می بینید که برای خود سایت یا برنامه نداشته باشد. تا جایی که امروزه حتی سایت به هر کسب و کاری اعتبار بیشتر می بخشد.

نتیجه گیری

این که برنامه نویس کیست و چه کاری انجام می دهد را فهمیدیم. از طرفی نقش کارهایی که انجام می دهد را در دنیای امروزه متوجه شدیم. می توان چنین گفت بسیاری از آسودگی هایی که در طی روز داریم را در راستای تلاش این افراد به دست می آوریم. لحظه ای زندگی روزمره خود را بدون نبود برنامه نویسی تصور کنید، بدون شک به این نتیجه می رسید که برای انتقال پول فردا صبح باید ساعت خود را بر روی هفت صبح تنظیم کنید. کاملا درست است، زندگی بدون نبود آن سخت می شود. انسان امروز برای اکثر کارهای خود، خدمات اینترنتی را انتخاب می کند و ارائه خدمات اینترنتی هم بدون برنامه نویسی غیر ممکن خواهد بود. بهتر است چنین بگوییم الفبای طراحی سایت ها، اپلیکیشن ها و هر آنچه هوشمند می باشد، کدنویسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *