چگونه برای کسب و کار خود وب سایتی مستقل داشته باشیم؟

آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش پنجم)

مراحل راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

چگونه برای کسب و کار اینترنتی خود وب سایتی مستقل داشته باشیم؟

در بخش های اول تا سوم سلسله مقالات مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی به این نتیجه رسیدیم که چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟ و در بخش چهارم نیز به این پرسش پاسخ دادیم که چگونه باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟

در این مطلب بنا داریم یاد بگیریم که چگونه برای کسب و کار خود وب سایتی مستقل داشته باشیم:

 

ویدیو

 

اولین موضوعی که باید به آن بپردازیم این است که برای داشتن یک وب سایت مستقل به چه امکاناتی نیاز داریم؟

از دو دیدگاه می توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد:

آماده برای شروع
آماده برای شروع

در دیدگاه اول داشتن آمادگی هایی است که نام آنرا آمادگی برای تغییر می گذاریم!
از آنجا که پذیرفتن تغییر از فرآیند تغییر کردن به مراتب مهمتر و حتی سخت تر است، پس راه اندازی کسب و کار اینترنتی صرفا داشتن یک وب سایت نیست، بلکه اساسی ترین بخش آن داشتن طرز تفکر آنلاین شدن است.
بنابراین اگر پیش از اینکه کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کنید و یا کسب و کار فعلی تان را اینترنتی کنید، هنوز در موارد زیر آمادگی لازم را کسب نکرده اید لطفا این مرحله را در اولویت قرار داده و هرگز به سراغ مراحل بعدی نروید؛ چرا که قطعا دوست ندارید همانند بسیاری از شکست خوردگان این راه سرخورده و پشیمان شوید.

۱- آمادگی روحی و ذهنی
داشتن انگیزه کافی برای تغییر همان نیروی محرکه ای است که ۵ ویژگی بعدی را ایجاد کرده و تا زمان رسیدن به موفقیت مداما تقویت می کند.

۲- زمان کافی برای اجرایی کردن فرآیندهای تغییر
طبیعیست که به ۲۴ ساعت روز یک ساعت هم اضافه نمی شود، پس منتظر بودن برای دست دادن زمانی خالی کاری بیهوده است. در عوض باید با برنامه ریزی دقیق کارهایمان را اولویت بندی کنیم تا بتوانیم از جلوگیری اتلاف وقت برای انجام کارهای غیر ضروری، از زمان بدست آمده برای انجام فرآیند تغییر استفاده کنیم.

۳- مهارت در جستجوگری، تحقیق و مطالعه
اگرچه جستجوگری در زمینه های لازم برای برای راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، با جستجوگری های معمول فرق دارد، اما اصول آن همسان است.
به عنوان مثال اگر در گذشته برای جستجو درباره موردی خاص به کتابخانه می رفتیم، الان به سرعت و البته به طور رایگان در گوگل جستجو می کنیم و پس از یافتن منابع مفید و قابل اعتماد شروع به مطالعه و یادگیری می کنیم.

۴- مهارت در ارتباط با مخاطب
از آنجا که ارتباط با مخاطب در کسب و کارهای اینترنتی اصطلاحا ارتباطی سرد نامیده می شود (زیرا مشتری به جای مراجعه حضوری به صورت تلفنی یا سخت تر از آن به صورت مکاتبه ای نسبت به برقراری ارتباط اقدام می کند)، بنابراین داشتن مهارت های برقراری ارتباط در هر یک از این شیوه ها نیاز به یادگیری، تمرین و ممارست دارد. چرا که در ارتباطات گرم شما به راحتی متوجه جزئیات بسیاری از احوالات و احساسات مشتریان می شوید اما در ارتباطات سرد متوجه شدن آن سخت و پیچیده خواهد بود.

۵- اعتماد به نفس و پشتکار
هرگز موفق نمی شوید، مگر از کاری که می کنید لذت ببرید. این جمله معروف یکی از اساتید دانشگاه ITI بود که برای همیشه ملکه ذهنم شده.
همیشه به یاد داشته باشید اگر آب روان برای یافتن راهی دیگر تلاش نکند، تبدیل به آبی راکد شده و به زودی خواهد گندید؛ پس فراموش نکنید با اعتمادی و اتکا به خودتان و تلاش شبانه روزی قطعا پیروز خواهید شد.

سرورهای هاستینگ
سرورهای هاستینگ

دیدگاه دوم داشتن آمادگی های فنی است:
قبل از پرداختن به این مورد ابتدا خیالتان را راحت کنم که با توجه به اینکه کلیه امورات فنی طراحی و ایجاد وب سایتتان توسط تیمی از کارشناسان فنی انجام خواهد شد پس هیچ جای نگرانی نیست. حتی اگر از این موارد سر در نیاورید هم اشکالی در روند اجرای پروژه پیش نخواهد آمد. اما برای اطلاعات عمومی هم که شده بهتر است دست کم با مهمترین عناوین و موارد کلیدی قدری آشنا شویم:

۱- Domain یا دامنه
آدرس دامنه در حقیقت همان آدرس وب سایت شماست. درواقع google.com آدرس دامنه سایت گوگل است که کاربران اینترنت به وسیله آن می توانند به سایت مذکور مراجعه کنند.

۲- Host یا میزبان
سرور میزبان همانگونه که از اسمش پیداست وظیفه میزبانی وب سایت و داده های آنرا دارند؛ سرور های هاستینگ معمولا گروهی از سایتها را به طور مستقل از یکدیگر میزبانی می کنند که به آنها سرورهای اشتراکی نیز گفته می شود. البته انواعی دیگر از سرورهای هاستینگ به وسیله سرورهای مجازی (VPS) یا سرورهای اختصاصی (Dedicated Server) نیز وجود دارد که برای سایتهای بزرگ و پربازدید (برای بالای ۱۰۰۰۰ بازدید در روز) کاربرد دارد.

۳- Source Code یا کدهای منبع
سورس کد در واقع همان نرم افزار وب سایت شماست که با یک یا تلفیقی از چند زبان برنامه نویسی توسط یک یا چند مهندس نرم افزار کامپیوتر نوشته شده است. ظاهر و قابلیت های سایت شما به نوع و کیفیت کدنویسی انجام شده بر روی سایتتان بستگی خواهد داشت.

۴- CMS مخفف (Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا)
سیستم های مدیریت محتوا در حقیقت نرم افزارهایی هستند که به مدیران وب سایت (یعنی صاحبین کسب و کار) کمک می کنند تا بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و بدون وابستگی به حضور دائمی برنامه نویس برای مدیریت وب سایتشان اقدام کنند. مجهز بودن یک سایت به سیستم مدیریت محتوا برای مدیران سایت یا اصطلاحا Webmaster ها این امکان را فراهم می کند که تمام داده های سایت را مشاهده، ویرایش، بروزرسانی، اضافه و یا حتی حذف کنند.

۵- Admin Panel یا پنل ادمین
در هر سیستم مدیریت محتوا دسترسی بخصوصی برای مدیر سایت فراهم خواهد شد تا با نام کاربری و رمزعبور مخصوص به خود در کمال امنیت بتواند به مدیریت وب سایت خود بپردازد؛ که به آن محیط، پنل کاربری مدیریت گفته می شود.

 

دومین موضوعی که باید به آن بپردازیم این است که پروژه های طراحی وب سایت اصولا چه مراحلی دارد؟

۱- انتخاب دامنه
انتخاب آدرس مناسب برای وب سایت از اساسی ترین و مهمترین اقدامات لازم برای هر پروژه کسب و کار اینترنتی محسوب می شود، فاکتورهای اساسی تعیین آدرس دامنه وب سایت شامل موارد زیر بوده که در این خصوص و همچنین درباره نحوه ثبت دامنه در مقالات بعدی مفصلا شرح می دهیم:

  • کوتاه باشد
    زیرا باید به راحتی در ذهن مخاطب ثبت شود
  • مرتبط با موضوع سایت باشد
    زیرا اعتماد مخاطبین را بیشتر جلب می کند و در رتبه موتورهای جستجو نیز تاثیرگذار است
  • از کلمات سخت و پیچیده استفاده نشده باشد
    نخست به دلیل اینکه به راحتی در ذهن مخاطب ثبت شود و دوم اینکه به عنوان مثال برای ما پارسی زبانان تلفظ راحتی داشته باشد

۲- انتخاب هاست
انتخاب سرور میزبان مناسب برای وب سایت یکی از مهمترین ویژگی هایی است که در صورت نادیده گرفتن اهمیت آن قطعا با مشکلات بزرگی مواجه می شویم که اغلب غیر قابل جبران هستند؛ فاکتورهای اساسی در انتخاب سرور میزبان مناسب شامل موارد زیر بوده که در این خصوص و همچنین درباره نحوه خرید هاست در مقالات بعدی مفصلا شرح می دهیم:

  • تضمین آپتایم
    زیرا اگر سرور میزبان از کیفیت مناسب برخوردار نباشد با هر قطعی بوجود آمده سایتتان نیز از دسترس کاربران خارج خواهد شد و ضمن بی اعتبار شدن برندتان بر روی رتبه موتورهای جستجو نیز بسیار تاثیرگذار است
  • بک آپ گیری ادواری به صورت خودکار
    زیرا در صورتی که برای کامپیوتر سرور مشکلی سخت افزاری یا نرم افزاری پیش بیاید، داده های سایتتان که اتفاقا از اهمیت بالایی هم برخوردار است به طور غیر قابل برگشتی ممکن است حذف شوند، و این یک فاجعه به تمام معناست.
  • پشتیبانی از زبان برنامه نویسی و امکانات فنی مورد نیاز جهت اجرای نرم افزار مربوطه
    قطعا هر سرور هاستینگ برای یک یا گروهی همگن از زبان های برنامه نویسی تنظیم (کانفیگ) می شوند. این بدان معناست که اگر زبان برنامه نویسی سایت شما PHP است هرگز به سراغ سرورهای مبتنی بر ویندوز نباید بروید.

۳- انتخاب نوع سایت
سایتها از لحاظ کاربرد و امکانات باهم متفاوت هستند؛ برخی سایتها صرفا جهت اطلاع رسانی و با دیدگاهی تبلیغاتی طراحی می شوند، برخی دیگر جنبه برقراری ارتباطی دو سویه میان فروشنده و مشتریان دارد و دسته ای دیگر نیز امکان سفارش گیری خودکار و فروش آنلاین دارند. طبیعیست انتخاب نوع سایت با توجه به سناریوی پیشی بینی شده در مدل کسب و کار (Business Plan) بر روی کلیه جزئیات پروژه از جمله بودجه اولیه، مدت زمان اجرا و دیگر جزئیات وابسته به آن تاثیرگذار است.

در مطالب آتی در خصوص مدل کسب و کار و پلن بازاریابی و فروش که از زیر مجموعه های استراتژی کلی کسب و کار است بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۴- طراحی وب سایت
با معین شدن سه مورد نخست، حال نوبت به اجرای پروژه است، انجام این مرحله تماما بر عهده مجری پروژه خواهد بود و کارفرما با خیالی آسوده می تواند در پی تهیه مقدمات مرحله پنجم باشد.

اپراتور سایت
اپراتور سایت

۵-مدیریت و اپراتوری وب سایت
حال در مهمترین بخش از پروژه قرار داریم، کیفیت و کمیت فعالیتی که در این بخش انجام می دهیم نقشی تاثیر گذار در میزان درآمد حاصل از کسب و کار و کسب اینترنتی ما دارد. که همگی بستگی به توانایی و زمانی که کارفرما بر روی وب سایت خود سرمایه گذاری می کند دارد. مهمترین موارد این بخش عبارتند است:

  • بارگذاری محتوای اولیه بر روی سایت
    تدوین محتوای صفحات تماس با ما، درباره ما، قوانین سایت و… که جزو بخش های اصلی سایت محسوب می شوند
  • بارگذاری اطلاعات محصولات و خدمات
    درج اطلاعات کامل محصولات و خدمات در دسته بندی های مخصوص به خود برای سهولت مشتریان در جستجو و یافتن خواسته های خود
  • اقدام به تبلیغات و جذب ترافیک برای سایت
    این مورد که بخشی اساسی و بسیار تاثیر گذاری بر روی میزان درآمد حاصل از کسب و کار و کسب اینترنتی ما محسوب می شود، در حقیقت مجموعه اقداماتی است که حاصل آن مراجعه مشتریان بالقوه به سایت بوده تا به واسطه امکاناتی که در اختیارشان قرار داده این، خدمات و محصولات مورد نیازشان را خریداری نمایند. البته این مورد تکنیک ها و ترفند هایی منحصر بفرد دارد که توضیحاتی مفصل آن در مطالب آتی همین سلسله مقالات، به طور ویژه بررسی و عنوان خواهد شد
  • تعامل و پاسخگویی به سوالات مشتریان
    مشتریان با اهداف و انگیزه های گوناگونی پیش از انجام خریدشان سعی می کنند با مدیر یا پشتیبان سایت ارتباط برقرار کنند. اولین و مهمترین انگیزه بررسی کیفیت و سرعت پاسخگویی به سوالاتشان است تا در مورد بی جواب نماندن سوالات احتمالی بعد از خریدشان اطمینان حاصل کنند.
    دومین هدف از برقراری ارتباط با مدیر یا پشتیبان سایت کسب اطلاعات تکمیلی در مورد محصول یا خدمات ارائه شده در سایت است که پیش از اقدام به خرید، نسبت به آن نوعی قوت قلب و اطمینان خاطر پیدا کنند.
  • پیگیری و مدیریت سفارشات
    زمانی که سفارشات مشتریان ثبت شد، اگرچه تمام مراحل ۹ گانه سفارش را می توانند در هر لحظه که تمایل داشته باشید در پنل کاربری خود مشاهده کنند اما باز برخی از مشتریان تماس تلفنی را ترجیح می دهند و بدیهیست هرچه بیشتر و بهتر پاسخگوی سوالات ایشان باشیم برند قوی تر و محبوب تری را در ذهن مشتریانمان خواهیم ساخت.
    در مطالب آتی در خصوص مراحل نه گانه سفارشات مشتریان در ماژول فروشگاه آنلاین بیشتر صحبت خواهیم کرد، همچنین ترفندهای برند سازی و تبدیل خریداران به مشتریانی وفادار را نیز به اتفاق خواهیم آموخت.
  • به روز رسانی مداوم مطالب سایت
    پس از آغاز فعالیت رسمی سایت و رونمایی آن برای عموم، نیاز است تا سایت شما زنده و فعال به نظر برسد، خودتان را تصور کنید زمانی که ببینید آخرین مقاله نوشته شده در یک سایت فروشگاهی مربوط به ۳ ماه پیش بوده، آیا احساس نمی کنید مدیر این فروشگاه آنرا به دست فراموشی سپرده؟ قطعا دیگر مشتریان نیز به این مورد اهمیت می دهند. در واقع مشتریان شما به همان اندازه روی کسب و کار اینترنتی شما حساب باز می کنند که شما میخواهید، با رسیدگی به وضعیت سایت و بروزر نگهداشتن آن می توانید بازدیدکنندگان را مجاب کنید که با کسب و کاری فعال و پویا مواجه هستند نه کسب و کاری متروکه و فراموش شده.
    مهمتر از آن اگر مطالب سایت به طور مداوم، منظم و صحیح بروزرسانی نشوند رتبه ای که در موتورهای جستجو نظیر گوگل دارید به مرور کاهش یافته و در نتیجه ترافیک ورودی سایتتان را از دست خواهید داد.
    در خصوص بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) در همین سلسله مطالب بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • بررسی و ارزیابی عملکرد هر یک از بخش های وب سایت
    با توجه به گزارشاتی که از پنل مدیریتی خود در اختیار دارید می توانید تعداد بازدید از سایت، فعالیت کاربران و صفحاتی از سایتتان که به صورت پی در پی باز می کنند و در نهایت تعداد سفارشات ثبت شده در فروشگاه را به ازای هر محصول در بازه های زمانی مختلف مشاهده و بررسی کنید. با مقایسه این داده ها با بازه های زمانی مشابه در گذشته می توان دریافت که ترافیک ورودی سایت چند درصد رشد یا کاهش داشته و در هر ۱۰۰ نفر وارد شده به سایت چند نفر اقدام به خرید موفق کرده اند. با نتایج بدست آمده به سادگی متوجه می شویم که آیا مراحل بالا را به درستی انجام داده ایم یا خیر.
  • بهینه سازی بخش های ضعیف و انجام مجدد مراحل بالا
    پس از ارزیابی ترافیک و میزان خرید های موفق سایت، در صورتی که روندی صعودی داشته باشد با انجام بیشتر و بهتر اقدامات گذشته می توانیم رشدی بیشتر را تجربه کنیم؛ در مقابل در صورتی که روندی نزولی را شاهد باشیم لازم است اقدامات گذشته را بررسی و خطاهای موجود را کشف و تصحیح کنیم.

 

سومین و آخرین موضوعی که باید به آن بپردازیم این است که چگونه یک متخصص طراحی وب سایت استخدام کنیم؟

۱- تعهد
قطعا تعهد کاری، امانت داری و اخلاق حرفه ای از مهمترین و پایه ای ترین ویژگی های لازم برای فعالیت در هر شغل، هر تخصص و هر سطحی از همکاریست.
با وجود تعهد کاری حتی اگر رقبا پروژه ای با مبلغی بیشتر از پروژه فعلی پیشنهاد کنند، قول و قرار پیشین بر کسب درآمد بیشتر ارجحیت خواهد داشت.
در صورتی که امانت داری وجود داشته باشد داده های حساس و طبقه بندی شده کسب و کارتان (اعم از لیست مشتریان، میزان فروش، تکنیک های تبلیغات و…) همیشه و همه جا در امان خواهند بود.
و در نهایت چنانچه اخلاق حرفه ای وجود داشته باشد با یک سوء تفاهم، اختلاف نظر سطحی یا مشاجره لفظی پروژه کنسل و متوقف نمی شود و کارها به بهترین صورت و با بالاترین کیفیت ممکن اجرا خواهند شد.
بنابراین اینطور به نظر می رسد که پیش از توجه به تخصص مجری پروژه باید، کیسی مورد اعتماد و متعهد را انتخاب نمود.

۲- تخصص
داشتن دانش بعد از تعهد کاری در اولویت بسیار بالایی قرار داد. مجری پروژه باید ضمن تسلط بر دانش فنی اجرای پروژه دارای مهارت اجرایی و تجربه کاری نیز باشد. بدیهیست که کسب مهارت پس از تجربه های متوالی و به تدریج بدست آمده و حاصل آن افزایش دانش فنی خواهد بود؛ بنابراین هرچه مجری پروژه از سابقه بالاتری برخوردار باشد احتمال اینکه تخصص بالاتری داشته باشد بیشتر است.

انجام پروژه شرکتی در مقابل فریلنسری
انجام پروژه شرکتی در مقابل فریلنسری

۳- نوع همکاری (کارمند، آزادکار یا شرکت)
سومین ویژگی بسیار مهم که اتفاقا با دو ویژگی قبلی نیز رابطه ای مستقیم دارد، انتخاب مجری پروژه و نوع همکاری با وی است، به صورت کلی سه حالت همکاری را می توان برای اجرای چنین پروژه هایی متصور شد:

  • استخدام متخصص
    با استخدام یک کارشناس، شانس بسیار بالایی در مدیریت و نظارت بر جزئی ترین عملکرد وی خواهید داشت، البته مدیریت و نظارت، خود نیز نیاز به دانش کافی در زمینه های تخصصی مربوطه خواهد داشت تا در صورت بروز خطایی از سوی کارمندتان بتوانید ضمن شناسایی آن رخداد، علت وقوع و نحوه انجام صحیح آن را به ایشان آموزش دهید.
  • برون سپاری پروژه به آزادکاران
    آزادکار (یا Freelancer) به شخصی اطلاق می شود که برای اجرای پروژه، دارای مهارت و تجربه کافی بوده و اصولا نیازی به نظارت و مدیریت ندارند (البته اگر آزادکار خوش قولی را بیابید!)، مزیت آزادکاران نسبت به کارمندان این است که پیش از اجرای پروژه، زمان و مبلغ پیشنهادی شان را اعلام می کنند و در صورت توافق کار انجام شده را در زمان مقرر تحویل می دهند. برای انتخاب بهترین آزادکار بررسی و ارزیابی رزومه وی منطقی ترین راه است، اما پیشنهاد می کنیم بدون اینکه پروژه اصلی را با وی مطرح کنید ابتدا یک پروژه آزمایشی کوچک را انجام دهید تا از کیفیت و کمیت کار وی مطمئن شوید.
  • سفارش اجرای پروژه به شرکتهای معتبر
    مزیت همکاری با شرکتی معتبر از سه مدل همکاری بالا به مراتب مطمئن تر و بهتر است، علت آن نیز بسیار واضح است، در زیر به بخشی از این عناوین اشاره می کنیم:
    رزومه قوی و قابل اعتماد: از آنجا که شرکتها به طور حرفه ای، با سازمانهای بزرگ و در پروژه های پیچیده همکاری می کنند، تقریبا رزومه ای به مراتب قوی تر از یک کارشناس یا آزادکار دارند که اتفاقا با سهولت بیشتری می توان در خصوص پروژه های انجام شده تحقیق و بررسی نمود.
    – بهره گیری از چندین متخصص: بدیهیست از یک نفر نمی توان انتظار داشت در تمام زمینه ها و ابعاد فنی پروژه تخصص و تجربه کاری ایده آلی داشته باشد. به همین خاطر در شرکتهای معتبر و با سابقه در هر یک از زمینه های فنی دست کم یک نفر یا چندین متخصص وجود دارد که مهارتی خاص و متمرکز بر روی مسئله فوق دارند. به همین دلیل سطح فنی پروژه های انجام شده توسط شرکتها به مراتب بالاتر از کارمندان فنی یا آزادکاران است.
    – پاسخگویی منظم و منطقی: زمانی که یک شرکت طرف حساب شماست، پاسخی که در خصوص موضوعات گوناگون دریافت می کنید سلیقه ای یا جهت دار نخواهد بود. بنابراین این احتمال تقریبا به صفر می رسد که گمراه شوید یا دچار چندگانگی در تصمیم گیری شوید.
    – دسترس پذیری مطمئن: شرکتهای معتبر برای برند و اعتبارشان ارزش بالاتری از درآمد حاصل از یک پروژه قائلند؛ از اینرو احتمال اینکه یک شرکت با سابقه از پذیرفتن مسئولیت و پشتیبانی فنی پروژه مشتریان سرپیچی کند یا اینکه پاسخگوی مشتریان نباشد بسیار کم و تقریبا صفر است.

 

 

پس در این صورت ما هم میتوانیم برای کسب و کار خود وب سایتی مستقل داشته باشیم:

اگر پیش از اجرای پروژه خود، از شرکتی قابل اعتماد و باتجربه مشاوره بگیریم.

 

با توجه به موارد فوق شاید سوالات زیادی برایتان پیش بیاید، از جمله اینکه:

  • آیا کسب و کارهای اینترنتی از قوانین و مقررات خاصی پیروی می کنند؟
  • این قوانین و مقررات شامل چه مواردی می شوند و با چه چالشها و فرصتهایی روبرو خواهیم بود؟
  • و در نهایت پس از راه اندازی سایت، فرآیند کسب درآمدمان به چه صورت خواهد بود؟

اما جای نگرانی نیست، در مطلب بعدی پاسخ تمام این سوالات را خواهیم یافت، پس با ما همراه باشید تا پاسخ سوال بازارهای اینترنتی چه قوانین و مقرراتی دارند؟ را با هم بیابیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *