آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش چهارم)

ویدیو

مراحل راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی

چگونه باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟

در قسمت های قبل به این نتیجه رسیدیم که نباید در داشتن یک کسب و کار اینترنتی حتی لحظه ای درنگ کنیم زیرا:

  1. مشتریان ما آنلاین هستند
  2. محدودیت زمانی و مکانی دیگر اهمیتی نخواهد داشت
  3. اگر نیاز مشتریانمان را نادیده بگیریم، به زودی جایگاهمان توسط دیگر رقبا تصاحب خواهد شد

در این مطلب بنا داریم روشهای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را باهم مرور کنیم. اما به راستی چگونه می توان کسب و کار اینترنتی را تعریف نمود؟ و آیا کسب و کار اینترنتی همان کسب و کار الکترونیکی است؟

در کسب و کارهای الکترونیکی فرآیندهای کسب درآمد هیچ تفاوتی با قبل ندارد مگر اینکه به جای استفاده از ابزارهای قدیمی و کلاسیک از ابزارهای جدید و مدرن که اخیرا کامپیوتری هم هستند استفاده می کنیم.
به عنوان مثال در کسب و کار های بسیار قدیمی برای حساب و کتابشان از چرتکه استفاده می کردند، بعد از آن که تکنولوژی دیجیتال به علم الکترونیک اضافه شد ماشین حسابهای امروزی جای چرتکه های قدیمی را گرفت اما صورتحسابها همچنان دفتر و کاغذی بود، و اکنون اغلب کسب و کارها به لطف صنعت نرم افزار، در پیش پا افتاده ترین حالت ممکن برای حساب و کتاب شان از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنند که در چشم بر هم زدنی سود و زیان هر دوره ای که بخواهیم آنهم به همراه جزئیات کامل بر روی صفحه مانیتور قابل مشاهده و پرینت گرفتن است!

اما کسب و کار اینترنتی اگرچه اغلب از همان ابزار کسب و کارهای الکترونیکی استفاده می کند اما دارای ویژگی منحصر به فردی است که انجام، پیگیری و مدیریت کلیه فرآیندهای کسب درآمد را به صورتی غیر حضوری و حتی از راه دور میسر کرده است. در کسب و کار الکترونیکی برخی از امورات به صورت خودکار انجام می شد ولی در کسب و کار اینترنتی اصولا بسیاری از امورات به صورت خودکار انجام شوند و مهمتر از آن با پیشرفت تکنولوژی در زمینه هوش مصنوعی شاهد ایجاد و توسعه سیستم های شگفت انگیزی در زمینه تجارت الکترونیک هستیم.

در آینده حتما مطالب بیشتری در موضوع تجارت الکترونیک و گره خوردن مباحث فناوری اطلاعات (همچون E-Commerce) با مباحث مربوط به فروش و بازاریابی (همچون Digital Marketing) برایتان خواهیم گفت.

بر همین اساس اگرچه کسب و کارهای اینترنتی از نوادگان کسب و کارهای الکترونیکی محسوب می شوند اما این دو با هم تفاوتی بسیار دارند!

بنابراین به طور خلاصه می شود گفت کسب و کار اینترنتی یا به تعبیری دیگر کسب و کار آنلاین، شامل مجموعه فعالیت هایی است که با استفاده از شبکه جهانی اینترنت و به منظور کسب درآمد، برای مشتریان آنلاین مان در سراسر دنیا انجام می دهیم.

کسب و کارها چگونه اینترنتی می شوند؟

اما کسب و کارها چگونه اینترنتی می شوند؟

حسب تعریفی که از کسب و کارهای اینترنتی داشتیم، می توان گفت در صورتی که یک یا کلیه فرآیندهای بازاریابی، فروش، ارائه خدمات و حتی ارسال کالا، ماهیتی آنلاین و اینترنتی داشته باشد ما با یک کسب و کار نیمه آنلاین یا تمام آنلاین مواجه هستیم.

به عنوان مثال چنانچه خود، خدمات یا محصولاتمان را در یک پیج اینستاگرام، کانال تلگرام یا وبلاگمان معرفی کنیم در حقیقت در حال بازاریابی و تبلیغات آنلاین هستیم.
یا در صورتی که محصولاتمان را در یکی از فروشگاههای چند فروشندگی (Market Place) همانند دیجی کالا قرار دهیم و یا حتی به صورت حرفه ای تر در وب سایت اختصاصی خودمان به معرض ثبت سفارش بگذاریم، پس برای فروش آنلاین اقدام کرده ایم.
یا چنانچه برای ارسال کالای خود به جای مراجعه به مراکز پستی، از سرویس های پیک موتوری آنلاین همانند الوپیک استفاده می کنیم، پس حتی در زمینه ارسال کالا نیز به طور آنلاین عمل می کنیم.

اگر دست کم یکی از روشهای فوق را در فرآیندهای کسب و کارتان انجام می دهید به شما تبریک می گوییم؛ شما یک کسب و کار اینترنتی دارید!

چگونه یک کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟

ولی چه کنیم تا یک کسب و کار تمام اینترنتی داشته باشیم؟

قطعا مهمترین عامل برای ما یکپارچگی و خودکار بودن کلیه فرآیندها با یکدیگر است.

اگر به معرفی و تبلیغ خدمات یا محصولاتمان صرفا در یک پیج اینستاگرام، کانال تلگرام یا وبلاگمان اکتفا کنیم بی شک مشتریانمان امکان ثبت سفارش، مشاهده و پرداخت آنلاین صورتحساب، پیگیری خرید و… نخواهند داشت.
همچنین در صورتی که بخواهیم برای تک تک سفارشاتمان یک مرتبه دست به جیب شویم و آدرس، شماره تماس و اطلاعات مشتری را در اپلیکیشنی همچون اسنپ باکس درج کنیم عملا زمان بسیار زیادی از ما گرفته خواهد شد.
همانگونه که می بینید در چنین حالتی، اگرچه مدیریت سفارشات خرد به راحتی امکان پذیر است اما در صورت توسعه کسب و کارمان، دیگر توان پاسخگویی و مدیریت سفارشات بیشتر را نخواهیم داشت و این یعنی توقف فروش یا بدتر از آن فروشی بی کیفیت که به مرگ کسب و کارمان خواهد انجامید.

اما راه حل بسیار ساده است؛ ما باید یک وب سایت اختصاصی داشته باشیم تا کلیه این فرآیندها بهم متصل شده و به طور خودکار انجام شوند. در این صورت تنها وظیفه ای که بر عهده داریم نظارت بر عملکرد اکوسیستم کسب و کارمان و توسعه مداوم آن خواهد بود.

مزایای وب سایت اختصاصی

حال سوال اینجاست: داشتن یک وب سایت اختصاصی چه مزایای دیگری برای ما در پی خواهد داشت؟

۱- ایجاد پایگاهی متمرکز که به کسب و کارمان رسمیت بخشیده و ارزش برندمان را ارتقاء می دهد
زمانی که مشتری به جای یک صفحه اجتماعی یا وبلاگی رایگان و اصطلاحا دم دستی به یک وب سایت اختصاصی شیک و قدرتمند مراجعه می کند به خوبی تفاوت مواجه با کسب و کاری سازماندهی شده و مجموعه ای قابل اعتماد به جای کسب و کاری شخصی و حتی شاید کسب و کاری قلابی و موقت را درک می کند!

۲- سهولت بیشتر در دسترسی به خدمات و محصولاتمان برای مشتریان
قطعا شما هم فیلتر شدن نرم افزار پیام رسان Telegram و پیش از آن WeChat را به یاد دارید، هرچند که از محبوبیت تلگرام چیزی کم نشد ولی به کسب و کارهایی که بر پایه این مسنجر (که در آن زمان بسیار فراگیر شده بود) کلیه فعالیت های خود را پایه گذاری کرده بودند ضرر بزرگی وارد شد. البته این اتفاق برای سرویسهای وبلاگدهی بسیاری نیز اتفاق افتاد، از سرویس بلاگر (متعلق به شرکت گوگل) که توسط سازمان فیلترینگ مسدود شد گرفته تا سرویسهای وبلاگ دهی ایرانی همچون چهل ستون، بلاگ ها، وست بلاگ، بلاگ ترین و بلاگ پا (این واقعا اسم یک سرویس وبلاگ دهی بود) تا سرویس مشهور پرشین بلاگ!
اما در صورتی که یک سایت اختصاصی داشته باشید از آنجا که از شر تحریم ها، فیلترینگ بی دلیل، قطع سرویس دهی توسط مالک سیستم اصلی و… در امان هستید، خیالتان از بروز چنین اتفاقاتی راحت خواهد بود.

۳- امکان مدیریت کامل و دقیق داده ها
در سیستم های نرم افزاری رایگان یا پولی عمومی، از آنجا که برای تعداد زیادی از کاربران یک سیستم کلی طراحی می شود، بنابراین در صورت نیاز به مشاهده، مدیریت یا ویرایش کلیه داده ها، آنهم به صورت دقیق و با جزئیات کامل عملا غیر ممکن است. زیرا به ندرت پیش می آید که نوع داده های شما با دیگر کاربران دقیقا یکسان باشد، بنابراین از یک سوی برای سازنده سیستم مرکزی صرفه اقتصادی وجود نخواهد داشت تا برای یک نفر تغییرات لازم را در کل سیستم ایجاد کند، و از سوی دیگر حتی اگر با پرداخت هزینه راضی به اینکار شود، به دلیل تفاوتی که در نوع داده های شما با دیگر کاربران وجود دارد امکان تداخل بوجود خواهد آمد و انجام آن عملی نیست.
در مقابل، در سیستم های نرم افزاری خصوصی از آنجا که به سفارش کارفرما و با توجه به نوع داده های ایشان به طور اختصاصی طراحی میشود، هیچ یک از این محدودیت ها وجود نخواهد داشت.

۴- قابلیت توسعه نامحدود و بی مرز
همانگونه که در مورد سوم نیز اشاره شد، سیستم های نرم افزاری خصوصی به سفارش کارفرما و با توجه به نوع داده های ایشان به طور اختصاصی طراحی و تدوین می شود. این بدان معناست که هر قابلیت و امکان جدیدی که در آینده لازم باشد به راحتی در سیستم قابل پیاده سازی بوده و همین ویژگی آن را به نرم افزاری توسعه پذیر و بدون محدودیت بدل می کند.

پس در این صورت ما هم میتوانیم یک کسب و کار اینترنتی داشته باشیم:

اگر تنها یک وب سایت مستقل و مخصوص به کسب و کار خود داشته باشیم.

 

با توجه به موارد فوق شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که چگونه یک وب سایت مستقل و مخصوص به کسب و کار خود داشته باشیم؟ اما جای نگرانی نیست، در مطلب بعد پاسخ آنرا را خواهیم یافت، پس با ما همراه باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *