آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش سوم)

آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش سوم)


مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی

چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟ (۳)

در قسمت قبل به این نتیجه رسیدیم که باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم زیرا در کسب و کارهای آنلاین، محدودیت زمانی و مکانی دیگر اهمیتی نخواهد داشت.

اما چه عاملی باعث می شود در تصمیم گیری خود لحظه ای درنگ نکنیم؟

اولین عامل زمان است

به نظر من زمان، ارزشمندترین دارایی غیرقابل بازگشت دنیاست، قابل انتقال نیست (مگر با به اشتراک گذاری تجربیات) و خریدنی هم نیست!
تاکنون هیچ کسب و کار واقعا موفقی را ندیده ایم که به عنوان دومین نفر شروع کرده باشد، تمام کسب و کارهای موفق در ایده کسب و کار و نحوه اجرای آن  اولین نفر بوده اند.

زمان

دومین عامل ابتکار عمل است

بی شک اگر دیر بجنبیم و دیگران گوی سبقت را از ما بربایند بازگشت به صدر جدول بسیار سخت و بلکه غیرممکن خواهد بود؛ چرا که در دنیای امروز خلاقیت و ابتکار عمل تنها عامل موفقیت است. و هیچ بعید نیست با چنین سرعت رشدی که تکنولوژی امروزه به خود گرفته، تاریخ مصرف ایده بکر امروز تنها در مدت زمانی کوتاه به پایان برسد و ایده ای جدیدتر و خلاقانه تر جای آن را بگیرد.

ابتکار عمل

سومین عامل حضور رقبا است

مطمئنا که امیدوار نیستید تا دیگران برخلاف شما به دنبال موفقیت نباشند؟
ماهیت رقابت در کسب و کار به مثابه شنا کردن در حوضچه ای پر از تمساح است! باید قوی باشید تا سریع شنا کنید. داشتن مهارت یک قابلیت فانتزی نیست، بلکه ضامن جان شماست.

البته تعبیر من از قدرت، دانش (تخصص) + ثروت، و مهارت نیز تجربه کاری شماست؛ و نباید منتظر باشید تا کسی آن را به شما هدیه کند، بلکه باید سخت کار کنید و کمر همت ببندید تا آن را به دست آورید. اینگونه موفق شدن قطعا امیدبخش، غرور آفرین و تحسین برانگیز خواهد بود.
(در مطالب بعدی در خصوص قدرتمندی در کسب و کار و بررسی ابعاد دیگری همچون شبکه سازی روابط، تفکر سیستمی و… بیشتر توضیح خواهم داد.)

رقبا

تا اینجا متوجه شدیم باید سریع، خلاق و قدرتمند باشیم، در غیر این صورت به زودی نظاره گر تجمع مشتریانمان گرداگرد دیگر رقبای ارجح خود خواهیم بود.

اما مهمترین عامل نیاز مشتریانمان است

بله! مشتریان ما اگر نیاز نداشتند اساسا تئوری کسب و کارها بهم میخورد. اما آیا نیاز مشتریانمان آنقدر هست که هر کجا باشیم دنبالمان بگردند و پیدایمان کنند و با خواهش و تمنا از ما خرید کنند؟ قطعا خیر.
در مباحث پیشین دریافتیم که مشتریان ما آنلاین هستند، و هر روز به جمعیتشان نیز اضافه می شود؛ نکته اینجاست که اگر به سهولت در دسترس مشتریان بالقوه و حتی مشتریان پیشین مان قرار نگیریم یعنی مهمترین نیاز مشتریان را نادیده گرفته ایم و بعید نیست که هر دو گروه را از دست بدهیم!

البته اینکه بدانیم نیاز واقعی مشتری چیست خود بحثی بسیار جذاب است، زیرا اغلب تصور می کنیم مشتری دقیقا همان محصول یا خدماتی که از ما خریداری می کند را نیاز دارد، اما اتفاقا این چنین نیست!
(در مطالب بعدی سعی میکنم در مورد مباحث مربوط به روانشناسی فروش بیشتر صحبت کنم تا متوجه انگیزه واقعی مشتریان از خریدشان بشوید.)

بر همین اساس به مهمترین نکته در این مطلب می رسیم که: اگر تغییر نکنیم، فراموش می شویم.
اگر امپراتوری بزرگ نوکیا را به یاد آورید قطعا به این سوال در ذهنتان شکل می گیرد که واقعا چه بر سر چنین برند محبوب و فراگیری آمد؟
آیا سیستم عامل اندروید گناه کار بود؟
آیا سیستم عامل اندروید نقطه ضعفی داشت؟
آیا سامسونگ در خداحافظی با سیستم عامل سیمبیان و رو آوردن به اندروید اشتباه کرد؟
آیا نوکیا دیگر توانست به روال سابق بازگردد؟
پاسخ این سوالات بسیار واضح است، تعصب در طرز فکر همانند آب در هاون کوبیدن است و تا زمانی که درست فکر نکنیم، مهم نیست چقدر تلاش می کنیم.
جالب است بدانید قدرت تغییر یکی از بارزترین ویژگی سازمانهای چابک است که اتفاقا انجام آن بسیار دشوار اما حاصل آن در عوض شیرین است.

البته اینکه بدانیم چه زمانی، به چه چیزی و چگونه تغییر کنیم نکته ای بنیادی است که شاید بهره گیری از نظر کارشناسی متخصصین این حوزه برایمان بسیار کارساز و مفید باشد.
(در مطالب بعدی سعی میکنم در مورد ویژگی های بارز سازمانهای چابک بیشتر صحبت کنم تا کشف کنیم علت موفقیت کمپانی های بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت، تسلا و.. چه بوده و R&D چه نقشی در این بین ایفا می کند.)

 

پس باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم زیرا:

اگر نیاز مشتریانمان را نادیده بگیریم، به زودی جایگاهمان توسط دیگر رقبا تصاحب خواهد شد!

 

با توجه به موارد فوق شاید سوالات زیادی برایتان پیش بیاید؛ از جمله اینکه:

  • برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی از کجا شروع کنیم و چه مراحلی را باید طی کنیم؟
  • یا اینکه آیا برای کسب و کارهای اینترنتی چارچوب قوانین و مقررات مشخصی وجود دارد که مجبور باشیم از آن پیروی کنیم؟
  • و اساسا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چه چالش هایی در مسیر ما وجود خواهد داشت؟
  • و…

اما جای نگرانی نیست، در مطالب بعدی حتما به این موارد خواهیم رسید و فقط کافیست با ما همراه باشید؛
پس فعلا به قسمت بعد برویم تا پاسخ به سوال چگونه باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟ را بیابیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *