تجارت الکترونیک، فرصتی خوب برای توسعه اقتصادی کشور

تجارت الکترونیک، فرصتی خوب برای توسعه اقتصادی کشور

به گزارش خبرنگار روزنامه طلوع، کسب و کار اینترنتی روش مدرن کسب و کارهای سنتی است به طوریکه هر آنچه که قبلا به صورت عادی در مغازه یا فروشگاه عرضه می شد و به فروش می رسید، حالا می تواند با روشهای نوین و با استفاده از تکنولوژی، به صورت ساده تر و سریعتر انجام شود.
به عبارت دیگر به هر نوع فعالیتی در اینترنت که منجر به کسب درآمد آنلاین شود، کسب و کار اینترنتی گفته می شود. رشد سریع تکنولوژی و ارتباطات و نفوذ آن در بین مردم به ویژه جوانان سبب شده که حتی دور افتاده ترین نقاط نیز بتوانند اخبار و اطلاعات یکسانی مانند مردم شهرهای بزرگ دریافت کنند و همین امر سبب میشود که کسب و کار اینترنتی بتواند در دور افتاده ترین نقاط هم کاربردی باشد و همین افزایش بازدید و نفوذ بین افراد، امکان فروش بیشتری برای فروشگاه آنلاین ایجاد می کند و در نتیجه به نسبت مشاغل سنتی و فروش سنتی امکان توسعه بهتری دارد.
اما با وجود این که کار شما در بستر مجازی صورت می گیرد باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا اطلاعاتی که مشتری در خرید حضوری می تواند بدست بیاورد را در اختیارش بگذارید مثالا با اطلاعات جزئی در مورد محصول، ارائه عکس با کیفیت و واضح، شماره پشتیبانی و حق تعویض کالا، افراد را به خرید ترغیب کنید.
به عقیده فعالان این حوزه، کسب و کار اینترنتی چون نیاز به یک مکان ثابت، تأمین همیشگی اجناس در محل کار و تأمین سرمایه بالا ندارد و بازدیدکنندگان در هر ساعتی از شبانه روز می توانند از فروشگاه آنلاین شما بازدید کنند، امکان فروش هزاران برابر بیشتر از مغازها و فروشگاههای فیزیکی می تواند داشته باشد و میزان سودآوری شما هم بیشتر کند.
در واقع کسب و کار اینترنتی به شما کمک می کند تا حتی بدون داشتن سرمایه اولیه و حتی بدون تأمین اجناس، یک فروشنده موفق شوید، شما حتی می توانید ساده ترین محصولات خانگی خود را نیز به صورت اینترنتی بفروشید.
رشد سریع اختراعات و تکنولوژی جدید نیز موجب شده که برخی از مشاغل به مرور از بین بروند یا دست کم اهمیت آن در دنیای امروز کمرنگ شوند، آژانسهای تاکسی تلفنی یکی از این موارد است که دچار این تحول شده و امروزه تاکسیهای اینترنتی بخش زیادی از بازارهای مالی آنها را تصاحب کرده اند و می توان گفت که این روند در دیگر مشاغل دیده میشود و سرانجام بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم همین خواهد بود، مگر آنکه آنها نیز آنلاین شوند؛ بنابراین قبل از اینکه شغل فعلی شما و یا آینده شما به خطر بیفتد همین حالا کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید و به نسل آینده مشاغل زودتر از بقیه بپیوندید.
شیوع بیماری کرونا نیز یک بار دیگر اهمیت بازار الکترونیک و حضور در آن را ثابت کرد و در این مدت برخی کسب و کارها به زمین خوردند و برعکس بعضی هم از خاک بلند شده اند.

چه طور وارد کسب و کار اینترنتی شویم؟

کسب و کار اینترنتی ترکیبی از مهارت، دانش و خلاقیت است تا بتواند نیازهای قشری از افراد جامعه را برطرف کند. شما بعد از ایده اولیه، ابتدا باید با انواع کسب و کار اینترنتی آشنا شوید و سپس ایده های خود را ارزیابی و در نهایت یک مدل کسب و کار اینترنتی اولیه تهیه کنید همچنین مهارتهای لازم را در دوره های آموزش کسب و کار اینترنتی افزایش دهید یا کار را برون سپاری کنید اما یادتان باشد پس از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، کار شما تمام نشده و در دنیای رقابتی امروز، مهمترین مزیت رقابتی شما نسبت به رقبا میتواند مهارتهای کسب و کار اینترنتی شما باشد.
نظم، توسعه و یادگیری مهارت بازاریابی اینترنتی، تکنیکهای افزایش فروش سایت، افزایش جذابیت کاربران، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر و تولید محتوای ناب و تخصصی و… شرط دوام و موفقیت شما در این بازار است.

نیاز مردم، مهمترین راز برای راه اندازی کسب و کار

علی حقیقت جو فعال اقتصادی و فعال حوزه IT و تبلیغات و تجارت اینترنت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: برای راه اندازی کسب و کار چه مدرن و چه سنتی تنها یک راز وجود دارد و آن هم این است که ببینید مردم چه چیزی می خواهند؟ الان چه چیزی جامعه نیاز دارد؟ من چه مشکلی از جامعه برطرف کنم؟ این اصل اساسی برای گرفتن ایده در کسب و کار است.
وی اضافه کرد: هر چه هوشمندانه تر بتوانیم نیاز جامعه الان و فردایمان را تحلیل کنیم، کارهای خلاقانه و در نتیجه کسب و کارهای موفق تری نیز خواهیم داشت. این کارآفرین برتر حوزه فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۷ استان فارس افزود: هیچ محدودیتی برای ورود افراد و صاحبان حرفه و مشاغل به بازار دیجیتال وجود ندارد و صد در صد مشاغل سنتی می توانند در این حوزه فعالیت کنند.
حقیقت جو قدم اول برای ورود به بازار دیجیتال را انگیزه و داشتن ایده عنوان کرد و گفت: بعد از قدم اول کارفرما به دنبال ابزار و کسانی میگردد که راه ورودش را به این بازار آماده و هموار کنند.
به گفته وی افراد زیادی هستند که ادعای بهترین بودن برای ارائه خدمات در حوزه نرم افزار، وب سایت، فروشگاه آنلاین، تبلیغات و… می کنند اما نمی شود یک فیلتر معینی گذاشت و بر اساس آن گفت بهترین است یا نه. این فعال بازار دیجیتال تأکید کرد: این دانش حداقلی کارفرما از اینترنت، سایت، فروشگاه آنلاین، بازار سرمایه، بازار دیجیتال، تبلیغات و… است که می تواند به انتخاب درست افراد مشاور و در نهایت به موفقیت او در فروش و بازاریابی کمک کند. حقیقت جو تاکید کرد: تنها بخشی از صنعت دیجیتال مارکتینگ به طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل برمیگردد و بخش دیگر آن مربوط به تدوین استراتژی بازاریابی آنلاین است و مجموع اینها، یک کمپین تبلیغاتی را ایجاد می کند. بنابراین افرادی که میخواهند به این حوزه وارد شوند اول باید اطلاعات پایه حوزه فناوری و تبلیغات را بدانند و بعد از شرکتهای ارائه خدمات وب سایت، فروشگاه آنلاین و تبلیغات نمونه کار و بازخورد آن را بخواهند و در نهایت بر اساس آن تصمیم بگیرند.

ره صد ساله را نمی توان یک شبه رفت

حقیقت جو که سالهاست در حوزه خدمات ساخت وب سایت و فروشگاه آنلاین خدمات ارائه می کند، گفت: برخی از مشتریان وقتی به ما مراجعه می کنند در ابتدای کار از ما سایتهایی مثل فروشگاه های آنلاین موفق و پر بازدیدکننده کشور که بیش از یک دهه فعالیت دارند و الان هم با سرمایه عظیم و نیروی کار زیاد آن را حمایت می کنند، میخواهند. وی افزود: اما وقتی سوال می پرسیم که هدفشان شما چیست؟ ایده کسب و کارتان چیست؟ آیا مدل کسب و کاری دارید؟ کجا میخواهید کار کنید؟ محصولات شما چه چیزی است؟ سرویس یا خدمات شما چیست؟ مشتریهای هدفتان چه کسانی هستند؟ بازار هدفتان کجاست؟ چقدر سرمایه دارید؟ چه قدر تحمل تا رسیدن به نقطه سر به سر و بازگشت سرمایه تان را دارید؟ میزان دانش شما از اینترنت و کار با آن چه قدر است؟ پاسخ هایشان نشان می دهد که اغلب این افراد سرمایه، دانش، تجربه و توان فروشگاه بزرگ را ندارند.
این کارآفرین افزود: نسخه ای که ما برای این افراد تجویز می کنیم، کسب و کار کوچک اما تخصصی است؛ یعنی به جای این که در وسعتی به اندازه یک دریا با عمق یک سانتیمتر کار کنند، بیایند و سایت تخصصی راه بیندازند؛ یعنی افراد یک فضای کار مشخص و محدودی را در نظر بگیرند و بعداً آن را توسعه دهند، این کار هم سودآوری دارد و هم با سرمایه کم می شود آن را شروع کرد.
وی ادامه داد: ما برای کسانی که سرمایه محدودی دارند، کسب کار تخصصی و در حجم محدود توصیه می کنیم یعنی به نسبت سرمایه، دانش و وقتی که می خواهند بگذارند به آنها پیشنهادات مختلفی ارائه می دهیم.

عدم دانش کافی، سبب شکست در بازار است

این کارآفرین استان فارسی تنها دلیل شکست در بازار و کسب و کار اینترنتی را عدم دانش کافی عنوان کرد. حقیقت جو ادامه داد: ما در کارمان با مشتریانی رو به رو هستیم که به عنوان کارفرما حتی نمی توانند ایمیلشان را باز کنند اما انتظار بهترین فروش آنلاین را دارند.
وی ادامه داد: من می توانم بهترین سایت را برای کارفرما بسازم، می توانم بهترین کار را به لحاظ کیفی به او ارائه دهم، ولی اگر سواد بازار و اینترنت را نداشته باشد، افرادی مانند من نمی تواند برای او معجزه کنند و برای همین باید واقع بینانه به بازار آنلاین نگاه کرد.
به گفته وی همین نبود دانش کافی در حوزه کسب و کار اینترنتی سبب می شود که کارفرماها نسبت به کسب و کار آنلاین دلسرد شوند و دیگر وارد این حوزه نشوند. این فعال بازار کسب و کار اینترنتی افزود: کم اطلاعی از خرید و فروش در بازار آنلاین فقط به صاحبان کار برنمی گردد، مردم ما هم در حوزه IT اطلاع چندانی ندارند که این کم اطلاعی در شهرهای کوچک بیشتر دیده می شود.
به گفته حقیقت جو در شیراز اطلاعات مردم از دانش IT ضعیف است و کلا مردم شهرمان خیلی برای خرید آنلاین اهمیت قائل نیستند، به همین علت نیز فروشندگان نسبت به فروش آنلاین ترغیب نمی شوند اما در عوض اگر به شهری مثل تهران نگاه کنید می بینید که مردم آنجا شاید ۴۰ یا ۵۰ درصد از خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، همچنین در آنجا افراد و شرکتهای بیشتری در کسب و کار اینترنتی فعال هستند و از این رو رقابت بیشتری بین شان وجود دارد و همین وجود رقابت سطح خدمات دهی و فروششان را نسبت به شهرستانهای دیگر افزایش داده است.
وی اضافه کرد: الان اگر از یک نفر آدم معمولی در مورد سواد خرید اینترنتی بپرسید، شاید از شما بخندد و بگوید که امروز هر چیزی را یک سواد قبلش می گذارند و یک اسم جدید درست می کنند، اما سواد خرید یک بحث کاملا علمی و واقعی است و در میزان موفقیت خرید اینترنتی بسیار موثر است. سوال اصلی اینجاست که مردم در خرید کالا چه چیزی را ملاک قرار می دهند؟ آیا فقط به برحسب قیمت توجه دارند یا نه علاوه بر قیمت نگاهی به کیفیت، مواد سازنده و شرکت تولید کننده آن نیز دارند؟ در بسیاری از موارد افراد چون تنها به برچسب قیمت توجه دارند و اطلاعات ساخت کالا را نمی خوانند، در خرید خود اشتباه می کنند و پولشان هدر می رود. در خرید آنلاین چون شما به طور فیزیکی کالا را با چشم نمی بینید، اهمیت خواندن اطلاعات و شرکت سازنده و ارائه دهنده آن به مراتب بیش از خرید حضوری اهمیت دارد. در یک خرید آنلاین علاوه بر قیمت کالا، باید به داشتن نماد استاندارد، اینماد، مواد سازنده کالا ، شرکت سازنده، میزان بازخورد و رضایت مشتری از کالا، فروشنده کالا، آدرس معتبر فروشگاه، شماره ثابت و… نیز توجه کرد.

اما ای نماد چیست؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کارهای اینترنتی را احراز می کند، همچنین این مرکز، مسئولیت ایجاد زیرساختهای امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد. مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور امکان اخذ درگاه پرداخت را برای دامنه های دارای ای نماد از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی نیز فراهم کرده است، اما بنا بر آن چه در سایت این سازمان درج شده مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار است.
همچنین نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که صرفا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت)، صادر شده و به کسب و کارهای اینترنتی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می شود.
هدف از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی، اعتمادسازی و رسمیت دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از آسیب های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
نماد اعتماد الکترونیکی معمولا به شکل یک علامت در فوتر (پایین ترین بخش) سایتهایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است نمایش داده می شود. سایتهایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند قابل اعتماد تر از سایتهایی هستند که این نشان را ندارند و این نشان می دهد که مرجعی برای نظارت بر این سایت وجود دارد و افراد در صورت دیدن تخلف می توانند برای پیگیری شکایت خود در سایت اینماد ثبت کنند.

حقیقت جو در این باره گفت: در فضای مجازی به هر کسی که سایت یا صفحه مجازی فروش آنلاین درست کرده، نباید اعتماد کرد، متاسفانه خیلی از افراد به این که سایتها دارای این نماد باشند، توجه نمی کنند یا حتی این که آیا این نماد اصل است یا نیست نیز دقت ندارند.
به گفته وی برای فهمیدن اصل بودن این نماد می توان روی آن کلیک کرد اگر شما به هر صفحه ای غیر از صفحه مربوط به اطلاعات فروشگاه آنلاین در وب سایت اینماد هدایت شدید، این نماد ساختگی است. همچنین کاربر باید در خرید از صفحات فروش آنلاین به این که صاحب فروشگاه دارای آدرس مشخص، تلفن ثابت، پاسخگویی سریع در زمان تماس، داشتن کد پستی… باشند توجه کند چون در صورت نداشتن این موارد نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: مردم ما هنوز اطلاعات کافی از فضای مجازی ندارند و در مورد خرید و ورود به بازار نیز آموزش ندیده اند و اگر این موارد رعایت شود بازار آنلاین و کسب و کار اینترنتی می تواند یک فرصت بسیار خوب اقتصادی برای جامعه باشد.

 

لینک مستقیم گزارش اختصاصی روزنامه طلوع: http://tolou.org/tolounews/pdf2/1399/2946/pa06.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *