ویژگی‌ها و استانداردهای وب‌سایت خبری

ویژگی ها و استانداردهای وب سایت خبری

 ویژگی ها و استانداردهای وب‌سایت خبریامروزه با پیشرفت علم و فناوری در سراسر جهان، رسانه‌های جمعی شکل جدیدی را به خود گرفته‌اند. مطبوعات، اخبار و مقالات را در قالب وب‌سایت‌های خبری به صورت الکتریکی و آنلاین ارائه می‌دهند.  رسانه‌های دیجیتال نیز به بخش جدایی ناپذیر از جامعه تبدیل شده اند و یک چالش قدرتمندی را برای رسانه‌های چاپ ایجاد کرده اند. از آنجایی که روز به روز بر تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند اضافه می‌شود، این چالش در سال‌های آینده نیز زیاد خواهد شد.

اخبار به معنای اطلاع رسانی، آموزش، راهنمایی و حتی سرگرمی است و با در بر داشتن اطلاعات مربوط به سیاست، اقتصاد، تجارت، ورزش و سایر موضوعات جالب توجه به بخش بزرگی از جامعه تبدیل شده است. از این رو، اخبار در قالب ایجاد ارتباط موثر نقش اساسی را ایفا می‌کنند و همچنین ممکن است بر طرز تفکر و بهبود دانش بطور کلی تأثیر بگذارد. امروزه با توجه به فناوری موبایل تقریباً همه مردم در سراسر جهان به راحتی می‌توانند به وب سایت‌های خبری دسترسی پیدا کنند و در هر زمان و مکان  قادر به خواندن اخبار باشند.

طراحی و توسعه‌ی وب‌سایت خبری نیازمند تفکر و برنامه ریزی دقیقی است و صرف نظر از اینکه چه نوع خبری را پوشش می‌دهد، باید علاوه بر غنی بودن محتوا در صفحه اصلی خود، چیدمان و خوانایی مناسبی نیز برای نمایش آن‌ها داشته باشد. بنابراین بدون داشتن یک طراحی چشمگیر، جذاب، خلاقانه و کاربر پسند، ممکن است پس از گذشت اندک زمان ارزش خود را از دست بدهد.

ویژگی ها و اصول طراحی وب‌سایت خبری

ویژگی ها و اصول طراحی وب‌سایت خبریبرای طراحی وب‌سایت‌ (پورتال) خبری، ویژگی‌ها و خصوصیات متمایز زیادی وجود دارد که برای گسترش آن و جذب خوانندگان بیشتر و دسترسی به انبوه مخاطبان توجه به آن‌ها ضروری است.

۱. قابلیت جست و جوی پیشرفته

یک وب سایت خبری باید قابلیت جست و جوی مطالب را برای خوانندگان فراهم کند و به آن‌ها قدرت انتخاب بخش‌ها، مطالب و موضوعات مورد علاقه‌ی خود را بدهد. اما اگر طراحی آن بدین صورت نباشد، به احتمال زیاد بازدیدکنندگان به دلیل پیشنهاد جسست و جوی مطالب دیگر، وب سایت را ترک خواهند کرد.

۲. در برداشتن اخبار فوری

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در توسعه‌ی وب‌سایت خبری، به‌روز‌رسانی فوری اخبار با داستان‌های آشکار و مورد علاقه مردم است. این ترفند به اندازه کافی قدرتمند و جذاب است که بازدیدکنندگان را در تمامی روزها در وب سایت نگه دارد. اگر یک وب سایت خبری اولین جایی برای خوانندگان باشد که پس از مراجعه به آن به جدیدترین اخبار دسترسی داشته باشند، برای جست و جوی مطالب دیگر نیز به آن وب ‌سایت مراجعه خواهند کرد.

۳. . طراحی گرافیکی

یک وب سایت خبری با ساختاری مناسب و حاوی اطلاعات مفید، از طراحی با عناصر گرافیکی ظریفی از جمله: خطوط،، اشکال و رنگ‌ها برخوردار است. در واقع طراحی آن امری خلاقانه است و برخوردار بودن از طراحی زیبا و به‌روز منجر به افزایش بازدیدکنندگان می‌شود. بناراین باید مطالب را به خوبی نشان دهد تا خوانندگان به راحتی آخرین و محبوب‌ترین اخبار را مشاهده کنند.

۴. ترکیب رنگ صفحه نمایش

برای ارتقا وب سایت خبری، خوانایی مهم‌ترین ویژگی است. اکثر وب‌سایت‌های خبری از متن تیره با پس زمینه روشن استفاده می‌کنند. تضاد رنگها قابلیت خواندن مطالب را آسان می‌کند و به همین دلیل این طرح مناسب‌ترین گزینه برای انواع وب‌سایت‌هایی است که حاوی محتوای زیادی هستند. با این حال در برخی از وب‌سایت‌های خبری علاوه بر رنگ‌های اساسی خنثی و تیره، از رنگ‌های دیگری مانند آبی و قرمز برای عناوین و نشانگرها نیز استفاده می‌شود.

۵.طراحی مبتنی بر شبکه یا چیدمان چند ستونی

طراحی وب‌سایت خبری یکی از ساختارهای کاملا سازمان یافته است و از آنجایی که این نوع وب‌سایت‌ها حاوی مطالب زیادی هستند، معمولا این طرح به عنوان ساختار اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیدمان شبکه ایی یا ستونی مفیدترین نوع چیدمان محتوا هستند. این طراحی نه تنها ظاهری چشمگیر ایجاد می‌کنند، بلکه یکی از موثرترین راه‌ها برای مدیریت و ساماندهی حجم زیادی از مطالب است. همچنین این امکان را فراهم می‌کند تا محتوا در ستون‌های مجزا با فاصله‌های منظم، قرار گیرد و بدین صورت پیدا کردن و خواندن مطالب مورد علاقه‌ی کاربران تسهیل گردد.

۶. بروزرسانی مداوم خبرها

طراحی وب‌سایت خبری ملزم به کار مداوم در پروژه خود است. بدون به‌روز‌رسانی پیاپی مطالب، بسیاری از ستون‌ها و بخش‌های وب‌سایت خالی باقی می‌ماند و این کار باعث عدم جلب توجه مخاطب به وب‌سایت می‌شود. همچنین اگر مطالب قدیمی باشند بازدیدکنندگان کمتری خواهد داشت. بنابراین به‌روز کردن پیوسته‌ی مقالات وب‌سایت، امری ضروری برای افزایش تعداد افراد بازدیدکننده از آن و همچنین تاثیر مثبت در نتایج موتورهای جستجو دارد.

۷. فضاهای تبلیغاتی

در پیشرفت وب‌سایت خبری کسب درآمد نیز به اندازه ویژگی‌های محتوایی و خدمات حائز اهمیت است. با این حال گذشته از انتشار اخبار، فیلمها و جدیدترین داستان‌های برتر جهان، ادغام تبلیغات در قسمت مناسبی از وب‌سایت بدون اینکه خوانندگان را از خود دور کند، برای منافع مالی آن بسیار مهم است. از جمله مکان‌های مناسب برای بنرهای تبلیغاتی در وب سایت، استفاده از نوارهای کناری، ابتدای صفحه و یا پاورقی است.

۸. دیدگا‌ها

یک وب‌سایت خبری اجتماعی یک وب‌سایت اینترنتی و دارای داستان‌ها و وقایع حقیقی است. اینگونه داستان‌ها براساس محبوبیت طبق رای سایر کاربران وب‌سایت رتبه بندی می‌شوند. کاربران معمولا در مورد پست‌های خبری اظهار‌نظر می‌کنند. بنابراین داشتن یک رابطه تعاملی قوی با مخاطب از ساختمان اساسی برای هر وب‌سایت خبری است.

در پایان

رسانه‌های خبری از طریق وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل مردم را از اتفاقات روز آگاه می سازند. وب‌سایت‌های خبری یکی از راه‌های رسیدن به اخبار و فناوری‌های جدید و روند بازار است. در حال حاضر مردم همه روزه با استفاده از آن‌ها به صورت آنلاین از آخرین به روزرسانی‌های اخبار و وقایع در مورد سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش، آب و هوا و محیط زیست در سراسر جهان مطلع می‌شوند. یک وب‌سایت خبری خوب و منظم علاوه بر طراحی شیک و مدرن، عمدتا باید بر روی محتوای منظم و مکرر متمرکز باشد، بدین صورت که پس از بررسی حقایق، استفاده از منابع و مستندات معتبر، در نهایت مطالبی دقیق با عناوینی مناسب منتشر کند. همچین برای اهداف کسب درآمد، آگهی‌های تبلیغاتی را برای برندهایی که مایل به گسترش آگاهی از طریق این وب‌سایت خبری هستند، قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *