تاثیر شبکه های اجتماعی بز افکار عمومی

تاثیر شبکه های اجتماعی در افکار عمومی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی و تاثیر بر سلامتی افکار عمومیشبکه های اجتماعی قدمتی به اندازه ی حضور انسان بر روی کره ی خاکی دارند. از زمانی که انسان به دور آتش می نشست می توان گفت به تشکیل یک شبکه اجتماعی دست زده بود. امروزه با وجود دنیای دیجیتال شکل ساختاری آن فرق کرده است و این شبکه نقش خود را پررنگ تر و در ابعاد وسیع تر ایفا می کند. مفهوم آن در دنیای امروزی به این صورت است که ساختار آن به شکل ارتباط بین افرادی است که به صورت غیر فیزیکی در کنار هم قرار میگیرند. یعنی این حضور به صورت مجازی است. در دنیای مجازی این ارتباط وابسته به وجود اینترنت می باشد. با توجه به آنچه گفته شد حضور این شبکه ها به صورت مجازی و غیر قابل لمس می باشد اما این بدان معنا نیست که تاثیر آن ها بر روی افراد کم است. با وجود اینترنت که شرق و غرب را در یک ثانیه به هم متصل می کند باید قدرت نفوذ این شبکه ها را بسیار بالا، قوی و موثر دانست.

افکار عمومی

شبکه های اجتماعی روز به روز در حال گسترش هستند و استفاده از آن ها بیشتر و بیشتر می شود. با افزایش آن ها اهمیت افکار عمومی نیز افزایش پیدا می کند. از طرفی امروزه افکار عمومی می تواند به خودی خود کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد. به اینگونه که کافی است جهت افکار مشخص شود، آن وقت است که در ساعات بسیار کمی می تواند در بین افراد بسیار زیادی پخش شود و به سمت هدف پیش رود. افکار عمومی در واقع یک نوع قضاوت است. این قضاوت می تواند از روی تعصب و احساس باشد. به خوبی می دانیم تعصب و احساس را می شود به راحتی تحت تاثیر قرار داد، به همین دلیل بسیاری از افراد هستند که می خواهند این افکار را در جهت هدف خودشان هدایت کنند و نقشه ها خود را عملی سازند. از این رو زمان استفاده از این شبکه ها بسیار باید با دقت و حساسیت عمل کرد تا گرفتار این افراد نشد.

چگونگی نفوذ شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی زمانی که چندین ساعت از زندگی یک فرد را به خود اختصاص می دهند، یعنی راه نفوذ به فرد را پیدا کرده اند. ذهن شما زمانی که وارد آن می شوید با هجومی از اطلاعات مواجه می شود. کافی است تنها راه ارتباطی شما با دنیای اطرافتان این شبکه ها باشد، آن زمان است که بدون آگاهی هر اطلاعاتی که به خورد شما می دهند را قبول می کنید. دقیقا منظور ما از دو رو داشتن این شبکه ها همین بود. اینکه فرد بخواهد تمام سواد خود را از چنین فضایی بگیرد، زمانی است که ضرر بسیاری به او می رسد و افکارش تحت تاثیر قرار می گیرد. اما وقتی که فردی با آگاهی وارد این فضا می شود و می داند هر آنچه در آن گفته می شود صرفا حقیقت محض نیست، قضیه برای او فرق می کند.

شگرد شبکه های اجتماعی

در کنار افرادی که برای خراب کردن افکار عمومی فعالیت می کنند نباید از این مبحث نیز غافل بود که شبکه های اجتماعی امروزه منبع درآمد برای بسیاری از افراد به شمار می روند. برای مثال در اینستاگرام افراد به فکر کسب دنبال کننده بیشتر هستند که در نتیجه ی آن بتوانند برای گرفتن تبلیغات از بقیه جلو بزنند. داستان از همینجا شروع می شود. تعدادی از افراد هستند که با آموزش های درست و کاربردی برای دیگران آموخته هایی را ایجاد می کنند که بسیار سودمند است. در مقابل افراد دیگری هستند که برای جذب دنبال کننده به هر دروغ و بی وجدانی دست می زنند. از انتشار خبر کذب در مورد زندگی افراد مشهور گرفته تا ایجاد رعب و وحشت در مورد بسیاری از مسائل اجتماعی تا از این طریق بتوانند افراد را به صفحات خود بکشند. دقیقا همین افراد هستند که می توانند بر روی افکار عمومی تاثیرات مخربی بگذارند و آن ها را بر علیه بسیاری از افراد و سازمان ها تحریک کنند. در صورتی که دسته اول با وجدان کاری به جذب فالوور می پردازند و در نتیجه با القای حس خوب در افراد کسب و کار خود را نیز رونق می دهند.

اثرات مثبت شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی

ابتدا جنبه های مثبت را در نظر بگیریم و آنقدر دید خود را به آن منفی نکنیم. همانطور که در قسمت بالا اشاره شد، قطعا بخش هایی در آن وجود دارد که به افراد کمک کند. برای مثال افراد بسیاری هستند که از این طریق به بهتر شدن حال خود کمک کردند. این کمک کردن از طریق صفحاتی که دارای اطلاعات مفید مثل ورزشی، تغذیه سالم، روانشناسی، یوگا و بسیاری دیگر از موارد است، صورت می گیرد. اگر هر کسی سواد استفاده از این شبکه ها را داشته باشد می تواند از آن برای مثبت کردن افکار خود و ایجاد حس بهتر استفاده کند.

اثرات منفی شبکه های اجتماعی بر افکار عمومی

در مقابل اثرات منفی بر روی افکار عمومی توسط شبکه های اجتماعی وجود دارد. پیشتر در مورد اینکه افکار عمومی چه نقش مهمی در جامعه و زندگی فردی دارد، توضیح دادیم. حال زمان آن رسیده چگونگی اثرات منفی بر روی آن را بررسی کنیم. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، افرادی هستند که برای بیمار کردن افکار دیگران وارد این فضا می شود. از کسانی که برای خراب کردن سیاست های یک کشور تلاش می کنند تا کسانی که از لحاظ روحی بیمار هستند و می خواهند دیگران را با نظرات خود آزاد دهند. هر دوی این ها می تواند به شدت آینده ی یک انسان را تحت تاثیر قرار دهد. این تاثیر از جنبه های مختلف می تواند باشد، می تواند اثرات روحی بر روی او جای گذارد یا او را نسبت به جامه ای که در آن زندگی می کند، بدبین نماید.

نتیجه گیری

شبکه های اجتماعی به شدت می توانند بر روی جهت گیری افکار عمومی تاثیر بگذارند. اینکه جلوی این شبکه ها را گرفت می تواند به عنوان پاک کردن صورت مسئله باشد. اگر افراد سواد ورود به این شبکه ها را داشته باشند و به هر حرف و کلام و نظری اعتماد نکنند نتایج منفی دیگر در جامعه باقی نمی ماند. مشکل اینجاست کودک زیر ده سال بدون اینکه چیزی از زندگی بداند به راحتی به او اجازه داده می شود در این فضاها بگردد. به طور کلی با توجه به آنچه گفته شد این شبکه ها افکار عمومی را می توانند تا قعر نابودی ببرند پس بهتر است حواس خود را جمع کرده و گرفتار آن نشویم. به جای آن سعی کنیم از لبه ی مثبت آن بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *