بازاریابی ویروسی چیست و چگونه انجام می شود؟

بازاریابی ویروسی چیست و چگونه انجام می شود؟

بازاریابی ویروسی چیستبازاریابی ویروسی یا تبلیغات ویروسی یک استراتژی در تجارت است که از ارتباطات اجتماعی موجود برای تبلیغ یک محصول استفاده می‌کند. این نوع بازاریابی را می‌توان به عنوان گسترش یا انتقال اطلاعات پیرامون یک نام تجاری یا محصول در یک بازه زمانی کوتاه بین رسانه‌های جمعی تعریف کرد. این روش ضمن مفید بودن برای هزاران کسب و کار، به آنها در بهبود رشد تجارت کمک کرده است.
شرکت‌ها نیز سعی دارند برای تبلیغ محصولات خود بدون اینکه مجبور به سرمایه گذاری در وقت و هزینه اضافی باشند، روشی را به کار گیرند که به بیشتریت تعداد مشتریان دست یابند.

بازاریابی ویروسی هنگامی که به صورت خلاقانه اجرا گردد، راهی قدرتمند برای تقویت حضور برند، افزایش محبوبیت و گسترش در مدت زمان کوتاهی را در بین مخاطبان ایجاد می‌کند. رشد سریع رسانه‌های اجتماعی طی چند سال گذشته منجر به ایجاد تغییرات چشمگیری در نحوه ارتباط موثر با مخاطبان مربوطه شده است. سیاستمداران، مشاغل، ورزشکاران و هنرمندان از رسانه‌هایی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن ایده‌های جدید، فروش محصولات جدید و تبلیغ برند برند خود استفاده می‌کنند.

مزایای بازاریابی ویروسی

در دنیای تجارت رقابتی امروز، صاحبان مشاغل برای ارتقاء شغل خود، در سطح جهان روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. یکی از روش‌های بازاریابی موفق که به طور گسترده در دسترس عموم قرار می‌گیرد، بازاریابی ویروسی است. در حقیقت این نوع بازاریابی سبکی از تبلیغ است که برای اشتراک گذاری محصول یا خدمات به مخاطب متکی است. بازاریابی ویروسی دارای مزایای بسیاری از جمله قرار گرفتن در معرض دید زیاد، به دست آوردن بازدید بهتر و افزایش فروش و درآمد است.

در اینجا به شرح برخی از ارزشمندترین مزایای بازاریابی ویروسی که بسیار حائز اهمیت است می‌پردازیم:

افزایش تعداد مشتری

برای راهبرد بازاریابی ویروسی داشتن مشتریانی پویا بسیار مهم است زیرا آن‌ها نسبت به مشتریانی که در آینده جذب خواهید کرد، علاقه بیشتری به محصولات و خدمات جدید نشان می‎دهند و با اشتراک گذاری آن‌ها در بین دوستان و آشنا باعث افزایش شمار مشتریان می‌شوند. از این رو کیفیت مشتریان نسبت به کمیت آن مهمتر و در توسعه‌ی تجارت موثرتر است.

اعتماد و اعتبار بیشتر

اساساً بازاریابی ویروسی مبتنی بر توصیه‌های شخصی است. زمانی که محصولات یا خدماتی توسط عده‌ی زیادی از افراد به اشتراک گذاشته می‌شوند، آن‌ها مورد توجه مخاطبان بیشتری قرار می‌گیرند و دیدگاه‌ها و امتیازهای موثری را دریافت می‌کنند که در نهایت منجر به اعتبار بیشتری در کسب و کار می‌شوند.

پیشرفت چشمگیر

موفقیت در تجارت به ندرت سریع اتفاق می‌افتد. بازاریابی ویروسی یکی از تاکتیک‌های بسیار معدودی است که می‌تواند در مدت زمان اندکی پیشرفت قابل توجهی ایجاد کند و به محض برخورد با مردم، خیلی سریع در همه جا پخش شود و با جذب افراد دیگر، بر فروش و درآمد کسب و کار تاثیر بگذارد.

کم هزینه بودن تبلیغات

بازاریابی ویروسی یکی از روش‌های مقرون به صرفه برای پیشبرد اهداف تجاری است، زیرا بخش عمده ایی از آن توسط مخاطب انجام می‌شود. بنابراین پس از شروع، با گذشت زمان هزینه‌های تبلیغاتی به دلیل اینکه به میزان کافی در معرض دید رسانه‌ها و مردم قرار گرفته‌اند، کاهش می‌یابد.

مراحل پیاده سازی یک بازاریابی ویروسی کارآمد

مراحل پیاده سازی بازاریابی ویروسیبازاریابی ویروسی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند است. برای اینکه بازاریابی ویروسی به درستی عمل کند، باید بتوان با ایده‌های جذاب مخاطب را به اشتراک گذاری تشویق کرد. منشا این نوع بازاریابی، به صورت روش سنتی از طریق مکالمات شفاهی است، حال به دلیل سرعت و سهولت در اشتراک، شبکه‌های اجتماعی زیستگاه طبیعی آن هستند.

۱. شناخت مخاطب

اولین قدم برای شروع بازاریابی ویروسی موفقیت آمیز، درک صحیح از مخاطب هدف خود و آنچه را که دوست دارند، می‌باشد. از این رو به آسانی می‌توان محتوایی را طراحی کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و به قدری قانع کننده با آن‌ها صحبت کند که به اشتراک گذاری محتوا تشویق شوند. در واقع با شناخت موضوعات کلیدی مورد علاقه مخاطبان، ایده‌ی بهتری را می‌توان برای چگونگی ایجاد آن داشت. هیچ کاری به تنهایی به صورت گسترده توسعه نمی‌یابد، باید مطالب مناسبی را برای افرادی که مایل به دریافت آن هستند ایجاد کرد.

۲.  تولید محتوای مناسب

بازاریابی ویروسی نیاز به برنامه ریزی و درک عمیقی از محتوایی است که برای مخاطب ارزشمند باشد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از سرمایه گذاران به هنگام بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، تمرکز بیشتر بر روی تبلیغات مفید است، در حالی که برای داشتن یک استراتژی موفق بازاریابی باید به طور منظم مطالب با کیفیتی را برای نگه داشتن مشتری ایجاد کرد. محتوا باید آنقدر مرتبط و جذاب باشد که احساسات مخاطب را برانگیزد و به سرعت به اشتراک گذاشته شود. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در تبلیغات، باید بر روی تولید محتوای مناسب تمرکز کرد.

۳. داشتن انگیزه ی بازاریابی

قبل از شروع به تبلیغات، داشتن دلیلی برای حضور در شبکه‌های اجتماعی و نحوه‌ی کنترل آن ضروری است. هماهنگ کردن بازاریابی با اهداف کلی این امکان را فراهم می‌کند تا سوژه‌ی مناسبی را ایجاد کرد که نه تنها مخاطب به اشتراک بگذارد بلکه مطلب را بفهمد. فعالیت‌های بازاریابی بدون داشتن برنامه‌ای منسجم باعث می‌شود بدون رسیدن به هدف، به صورت اپیدمی گسترش یابد. بنابراین تعیین اهداف و برنامه‌ریزی در راستای آن موجب موفقیت در کار می‌شود.

۴. استفاده از هشتگ

یک راه عالی برای افزایش دید محتوا و اشتراک گذاری چشمگیر آن، هشتگ‌گذاری است. هشتگ‌ها سهم بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی  برای اشتراک‌گذاری آن‌ها به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌ها می‌توانند با ایجاد هشتگ‌های خاصی برای برند خود، تبلیغات را انجام دهند و به منظور آگاهی و به اشتراک‌گذاری آسان، در برابر هر هشتگ برای هرگونه فعالیت مشخص، اقدام هوشمندانه‌ایی را از مخاطبان خود بخواهند. همچنین با کمک تجزیه و تحلیل هشتگ، می‌توانند هشتگ‌های مرتبط دیگری که مخاطب از آن‌ها استفاده می‌کند را به دست آورند و عملکرد خود را نیز محاسبه کنند.

نتیجه گیری

بازاریابی ویروسی در صورتی می‌تواند برای تجارت کارساز باشد که ابتدا درک درستی از مخاطب و نیازهای آن‌ها داشت و اینکه بر روی کدام محصولات یا خدمات سرمایه گذاری بیشتری را انجام داد و همچنین چه چیزی باعث می‌شود که مشتریان خود را همواره حفظ کرد.

مردم به دنبال راه‌حل‌هایی برای مشکلات امروزی خود هستند، بنابراین اگر خدمات یا کالایی بتواند جواب‌گوی نیاز آن‌ها باشد، به سمت آن جذب می‌شوند و آن را در بین دوستان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابی ویروسی هر استراتژی را که منجر به گسترش سریع محتوا می‌شود را توصیف می‌کند. محتوای ویروسی معمولا یک برنامه‌ریزی به خوبی طراحی شده‌ایی را در پشت خود دارد و به طور ایده‌آل یک محتوای مفید، خنده‌دار و خارق‌العاده‌ایی را برای مخاطبان فراهم می‌کند که ارزش اشتراک‌گذاری با دوستان را داشته باشد. با این حال بازاریابی ویروسی نیز نیاز به تخصص همراه با دانش عمیق درباره‌ی مخاطب هدف و رسانه‌های اجتماعی دارد تا به بهترین استراتژی تبدیل شود. هر شرکتی که می‌خواهد در روند تبلیغات موفق شود به خدمات یک طراح وب ماهر نیاز دارد تا وب‌سایت‌ها و سایر عوامل مورد نیاز را ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *