آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش دوم)

آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش دوم)


مزایا و معایب کسب و کارهای اینترنتی

چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟ (۲)

در قسمت قبل به این نتیجه رسیدیم که باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم زیرا مشتریان ما آنلاین هستند.

اما آیا این تنها دلیل است؟ قطعا خیر!

حتما تجربه های زیادی در خصوص تماسهای خارج از ساعات کاری از مشتریانتان داشته اید، بعضی افراد گاها عصبانی می شوند و برخی بی توجهی می کنند و برخی نیز بنابر انگیزه های مالی یا… حتی به قیمت اینکه نتوانند زمان کافی برای خانواده شان بگذارند، اتفاقا استقبال هم می کنند.
در هر سه حالت شما مشتریان بالقوه ای را از دست میدهید که ظاهرا کاری هم از دست کسی ساخته نیست؛ در حقیقت مقصر اصلی نه شما هستید و نه مشتریان، چرا که شما بیشتر از روزانه ۸ ساعت آن هم در ساعاتی مشخص، نمی توانید و نباید کار کنید و مشتریان هم بسته به شرایط خودشان از شما خرید می کنند نه شرایط شما!

در این بین مشتریان نیز بی تقصیرند چرا که اگر ما هم جای آنها بودیم شاید درخواستمان در چنین ساعتی منطقی و طبیعی بود، اما چگونه؟

در این رابطه داستانی برایتان نقل می کنم تا به خوبی چنین شرایطی را درک کنید:

من متولد شیراز و بزرگ شده در همین شهر هستم و تا وقتی برای توسعه کسب و کارم به شهر دیگری نرفته بودم فکر می کردم ساعات کاری استاندارد کسبه معمولا از ۸ الی ۱۴ و ۱۷ الی ۲۰ (یا با کمی تفاوت بسته به شرایط هر واحد صنفی) است اما وقتی برای اولین بار به جزیره قشم سفر کردم و در پی تدارک برای افتتاح دفتر شعبه جنوب کشور برآمدم متوجه شدم بومیان و ساکنان جزیره ساعت کارشان به طرز عیجی برعکس است. کسبه آنجا ساعت ۱۰ ظهر درب مغازه هایشان را باز می کردند و ساعت ۱۴ می بستند (البته به جز اوقات نماز پنج گانه که در هر ساعتی بود از مشتریان عذرخواهی می کردند و درب مغازه را برای ادای نماز حدود ۱۵ دقیقه می بستند و بر می گشتند) و برعکس از ساعت ۱۷ فعالیتشان مجددا آغاز می شد اما دست کم تا ۲۲ شب ادامه داشت! علت آن هم بسیار ساده بود، از آنجا که سه فصل از سال هوای آنجا به شدت گرم و مرطوب بود عبور و مرور در شهر بسیار طاقت فرسا و عملا غیر ممکن بود و مردم ترجیح می دادند شبها که هوا خنک تر و قابل تحمل می شد به فعالیت بپردازند.

حال همین شرایط را برای مشتریان خارجی تصور کنید، همین الان که من در حال نوشتن این مطلب هستم (۱۳:۳۰) ساکنین شهر تورنتوی کانادا در خواب خوش هستند چرا که به وقت آنجا ساعت ۵ بامداد است!

پس می توان اینطور نتیجه گرفت که کسب و کارهای آنلاین هیچگونه محدودیت زمانی ندارند و اگر شما یک کسب و کار آنلاین داشته باشید دیگر نیاز نیست مستقیما و در لحظه به مشتریانتان پاسخ دهید یا سفارشاتشان را بگیرید، چرا که وب سایت شما در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته (حتی ایام تعطیلات رسمی همانند نوروز) بدون نیاز به پرداخت حقوق و بیمه یک نفر کارمند فروش، به مشتریان کمک میکند تا پاسخ سوالاتشان را یافته و بلافاصله سفارشاتشان را ثبت و حتی به صورت بلادرنگ صورتحسابهایشان را پرداخت کنند!

از سوی دیگر از آنجا که فروش به صورت از راه دور انجام شده و به حضور فیزیکی شما یا نماینده تان نزد مشتری نیازی نیست؛ پس خبر خوب دوم این است که کسب و کارهای آنلاین هیچگونه محدودیت مکانی نیز ندارند؛ چرا که از هر کشور و شهر در دسترس هستید و تنها کافیست خود را در معرض جستجوی مشتریانتان قرار دهید.

پس باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم زیرا:

محدودیت زمانی و مکانی دیگر اهمیتی نخواهد داشت!

 

با توجه به موارد فوق شاید سوالات زیادی برایتان پیش بیاید، از جمله اینکه:

  • چگونه می توان در معرض جستجوی مشتریانمان قرار بگیریم؟
  • یا اینکه به فرض اینکه فروش انجام شد چگونه پول آن را دریافت کنیم؟
  • و اساسا چگونه کالاهایمان را برای مشتریان خارجی ارسال کنیم؟
  • و…

اما عجله نکنید، در مطالب بعدی حتما به این نکات خواهیم رسید و فقط کافیست با ما همراه باشید؛
پس فعلا به قسمت بعد برویم تا سومین پاسخ به سوال چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم؟ را بیابیم…

1 دیدگاه برای “آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش دوم)

  1. اشتراک‌ها: آشنایی با کسب و کارهای اینترنتی (بخش اول) - کانون تبلیغات پاسارگاد - جادوی ایده ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *